Nästa artikel
Nevs bilar kan köra i sidled
Nyheter

Nevs bilar kan köra i sidled

Publicerad 13 augusti 2019 (uppdaterad 13 augusti 2019)
360-gradershjulen är en uppfinning från samarbetet med Protean Electric.

I början av sommaren rapporterade vi att svensk-kinesiska Nevs förvärvade det brittiska hjulmotorföretaget Protean Electric. Nu visar de upp frukten av sitt samarbete. Drivenheten Protean360+ gör att fordon kan vrida hjulen ett helt varv, så att de kan ”snurra på stället”, som Nevs beskriver det.

Tekniken gör det lätt att manövrera på trånga stadsgator eller fickparkera och är tänkt att sitta i bussar i kollektivtrafiken. 

– Behovet av transporttjänster bara ökar, och därmed behovet av en ny sorts kollektivtrafikfordon. Oavsett om det är privata transporter eller delade, för passagerare eller godsleveranser, med förare eller autonoma transporter, kommer dessa nya fordon att kräva ny teknik som uppfyller dessa krav, säger KY Chan, vd för Protean Electric.

Diskutera: Tror du att framtidens bilar kommer att vara utrustade med hjul som har 360 graders vridvinkel?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-13 10:21
Kanske

Idén är bra... I låga farter. Ser fram emot de första bilderna när systemet inte fungerar och fordonets framhjul vrider sig 90 grader åt varsitt håll. I 110 km/h!

Det finns en lag som styr alla sådana händelser. Lagen om alltings jävlighet. Kan det gå åt pepparn så gör det det.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-13 11:14
Grosser

Smidigt, då kanske vi slipper p-förbud hela 20+5 m vid busshållplatser.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-13 12:11
2TT2

@Kanske
Tror att detta är tänkt till fordon för lägre hastigheter anpassade till storstäder.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-13 12:21
Klarsynt

Tror ni inte att det är så att hjulen vrids i önskad vinkel först, varpå man börjar köra därefter? Och är hjulen i t ex 90 graders vinkel så är det någon form av lågväxel som slår in och hindrar fordonet att åka mer än typ 5 km/tim så att det inte riskerar att åka in över nästa vägbana om föraren är tung i foten.

Den stora Frågan är dock när man har glädje av att vrida hjulen i 360 grader? :)

.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-13 18:52
Hundter

Gammal teknik blir som ny!
Räcker det inte ned att vrida hjulen högst 45 grader??

#6 • Uppdaterat: 2019-08-13 20:37
Oscar G

"Kanske": Tekniken att hastigheten reduceras till minimum vid större styrutslag har Permobil haft i mer än 20 år, så det är inte precis någon revolutionerande nyhet. Men visst, allting kan hända. Utom Tjernobyl eller Fukushima, förstås, för det har teknikerna sagt att det KAN inte hända...

#7 • Uppdaterat: 2019-08-13 20:47
saabnisse

Det är säkert bra att Nevs får snurr på hjulen, ännu bättre vore det om de någon gång fick snurr på tillverkningen!

#8 • Uppdaterat: 2019-08-14 08:13
Tjalle

Svar på frågan: nej!

#9 • Uppdaterat: 2019-08-14 08:54
trasten

Känns som att hela företaget går i sidled.

#a • Uppdaterat: 2019-08-14 09:46
ErikAPM

Tillverkningen är igång sen en vecka så ni skeptiker får nu leta annat att gnälla på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.