Det är Nevs huvudägare, Evergrande Health Industry Group, som köpt upp Protean Electric och placerat det i ett dotterbolag till Nevs.
Proteans nisch är IWM, eller in-wheel-motors. Förvärvet är tänkt att ge Nevs en bra utgångspunkt i utvecklandet av elfordon.
Enligt pressmeddelandet ska företagets patenterade hjulmotorteknik ProteanDrive ge bättre drivkraft, högre effektivitet och mer effektivitet än konventionella e-axlar och kan användas i personbilar, lätta nyttofordon och självkörande fordon för städer.
Protean kommer inte bara att vara låsta till Nevs, utan samarbeta med andra kunder och leverantörer också.
Nevs köpte upp resterna från Saab Automobiles konkursbo och har bland annat verksamhet i Trollhättan.
Diskutera: Tror du att förvärvet av Proteon kommer att hjälpa Nevs att slå igenom på fordonsmarknaden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är ju inget annat än en utveckling av Porsches 120 år gamla konstruktion som ju dessutom var i produktion.
Nackdelen är ju den höga ofjädrade vikten som ju inte hade så stor betydelse för 120 år sedan då hastigheten var låg, men nu passar den nog bäst på långsamtgående arbetsfordon.
En bättre variant var ju Michelins motorhjul från 1980-talet som hade fjädringen i hjulet, men tyvärr nappade ingen på det, det blev bara prototyper.
Denna konstruktion fungerar självklart bra på släta fina vägar. För 120 år sedan var vägarna sämre! Möjligtvis att detta inte kan fungera på nordvästra Sveriges vägnät, där är vägstandarden många gånger sämre än kostigar.
Fantastiska nyheter. Då kan man köpa en Nevs med elhjul alldeles snart alltså.
Navmotorer är knappast något nytt;) Var gång jag byter mellan sommar-vinterhjul (jo, jag sköter mina bilar helt själv) ser jag saltets inverkan på bromsar och andra komponenter. Är det någon som tror att navmotorer där i hjulhusen kommer att medverka till ett långt och problemfritt bilägande? Eller inspirerande köregenskaper?
NEVS InMotion kan det fungera på.
https://www.youtube.com/watch?v=UoYJGfUOENU
2TT2, ja det var ju något annat än sandhögen de visat tidigare, men inte gav det så mycket mer precis.
Ursäkta, men det här är ett företag jag är tveksam till, de har inte presenterat något speciellt under de år de varit verksamma.
Michelin har länge visat koncept där hjul och motor kombinerats i en enhet, de har jobbat med tekniken länge. De kombinerar hjul, motor och fjädring i en enhet - Michelin Active Wheel. De har iaf jobbat med detta i över 10-15 år utan att någon biltillverkare nappat.
Raphael, läser du någonsin vad som skrivits tidigare i en tråd?
Detta ska ge bättre effektivitet? Varför då?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.