Nästa artikel
Hjulmotorföretag till Nevs
Nyheter

Hjulmotorföretag till Nevs

Publicerad 5 juni 2019
Brittiska Protean Electric specialiserar sig på att utveckla hjulkonstruktioner till elbilar.

Det är Nevs huvudägare, Evergrande Health Industry Group, som köpt upp Protean Electric och placerat det i ett dotterbolag till Nevs. 

Proteans nisch är IWM, eller in-wheel-motors. Förvärvet är tänkt att ge Nevs en bra utgångspunkt i utvecklandet av elfordon. 

Enligt pressmeddelandet ska företagets patenterade hjulmotorteknik ProteanDrive ge bättre drivkraft, högre effektivitet och mer effektivitet än konventionella e-axlar och kan användas i personbilar, lätta nyttofordon och självkörande fordon för städer.

Protean kommer inte bara att vara låsta till Nevs, utan samarbeta med andra kunder och leverantörer också. 

Nevs köpte upp resterna från Saab Automobiles konkursbo och har bland annat verksamhet i Trollhättan. 

Diskutera: Tror du att förvärvet av Proteon kommer att hjälpa Nevs att slå igenom på fordonsmarknaden?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-05 09:32
saabnisse

Det här är ju inget annat än en utveckling av Porsches 120 år gamla konstruktion som ju dessutom var i produktion.
Nackdelen är ju den höga ofjädrade vikten som ju inte hade så stor betydelse för 120 år sedan då hastigheten var låg, men nu passar den nog bäst på långsamtgående arbetsfordon.
En bättre variant var ju Michelins motorhjul från 1980-talet som hade fjädringen i hjulet, men tyvärr nappade ingen på det, det blev bara prototyper.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-05 11:17
Kanske

Denna konstruktion fungerar självklart bra på släta fina vägar. För 120 år sedan var vägarna sämre! Möjligtvis att detta inte kan fungera på nordvästra Sveriges vägnät, där är vägstandarden många gånger sämre än kostigar.

#3 • Uppdaterat: 2019-06-05 16:43
Världens vackraste man

Fantastiska nyheter. Då kan man köpa en Nevs med elhjul alldeles snart alltså.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-05 18:09
Sabud2

Navmotorer är knappast något nytt;) Var gång jag byter mellan sommar-vinterhjul (jo, jag sköter mina bilar helt själv) ser jag saltets inverkan på bromsar och andra komponenter. Är det någon som tror att navmotorer där i hjulhusen kommer att medverka till ett långt och problemfritt bilägande? Eller inspirerande köregenskaper?

#5 • Uppdaterat: 2019-06-05 20:59
2TT2

NEVS InMotion kan det fungera på.
https://www.youtube.com/watch?v=UoYJGfUOENU

#6 • Uppdaterat: 2019-06-05 21:23
saabnisse

2TT2, ja det var ju något annat än sandhögen de visat tidigare, men inte gav det så mycket mer precis.
Ursäkta, men det här är ett företag jag är tveksam till, de har inte presenterat något speciellt under de år de varit verksamma.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-06 14:29
Raphael

Michelin har länge visat koncept där hjul och motor kombinerats i en enhet, de har jobbat med tekniken länge. De kombinerar hjul, motor och fjädring i en enhet - Michelin Active Wheel. De har iaf jobbat med detta i över 10-15 år utan att någon biltillverkare nappat.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-06 19:10
saabnisse

Raphael, läser du någonsin vad som skrivits tidigare i en tråd?

#9 • Uppdaterat: 2019-06-07 09:44
Svenne60

Detta ska ge bättre effektivitet? Varför då?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.