Det är inte så lätt att veta vad som finns i bränslet på bensinmacken. Två bränslen som heter samma sak kan ha olika innehåll med stora skillnader i miljöpåverkan.
En granskning som Vi Bilägare gjort visar till exempel att HVO-diesel, som ofta marknadsförs med miljö- och klimatargument, kan innehålla kontroversiell palmolja och biprodukten PFAD.
Det finländska energiföretaget Neste som säljer HVO100 i Sverige kan tvingas ersätta den PFAD som ingår i bränslet med animaliska fetter nästa år, skriver Bulletin. Nestes HVO-diesel finns på 246 stationer i Sverige, bland annat hos OKQ8 och Qstar (men hos OKQ8 innehöll den HVO100 som såldes vid stationerna förra året ingen PFAD).
Neste ska upphöra med palmolja i HVO-diesel senast 2025, men den HVO som exporteras till Sverige i dag är fri från palmolja. Nesta kan nu även tvingas sluta använda PFAD nästa år trots att den enligt företaget är spårbar och certifierad, på grund av nya lagförslag.
– Gröna Bilister har länge varit kritiskt till att Neste använder palmoljeprodukter som råvaror. Vi applåderar dem om de helt slutar att exportera HVO tillverkad av PFAD till Sverige, säger Per Östborn på Gröna Bilister till sajten. Organisationen har tidigare kritiserat användningen av palmolja i HVO.
HVO100 ska minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Alla bilar är dock inte godkända för HVO – om försäkringen och garantin ska gälla behöver bilen ha ett godkännande från tillverkaren.
Läs också: Bensin, diesel och HVO – här är skillnaderna på macken
Rättelse 10/2: Den HVO100 som såldes hos OKQ8 under föregående år innehöll ingen PFAD. Vi har uppdaterat texten.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.