Nästa artikel
Nej till trängselskatt i Göteborg
Nyheter

Nej till trängselskatt i Göteborg

Publicerad 15 september 2014 (uppdaterad 15 september 2014)
Uppdaterad artikel. I den rådgivande folkomröstningen om trängselskatt sa göteborgarna i går klart nej till fortsatt trängselskatt.

57 procent av rösterna var emot trängselskatten. Fördelningen av rösterna visar tydligt att de som bor i centrum vill behålla skatten och de som bor utanför inte vill det. I Backa och Angered sa nästan 90 procent nej. Starkaste ja-fästet var Olofshöjd, där röstade drygt 76 procent för att behålla trängselskatten.
 
Än så länge har inga politiker uttalat sig om vad som kommer att hända med trängselskatten nu. Eftersom omröstningen är rådgivande och det krävs ett riksdagsbeslut för att riva upp trängselskatten är frågan långt ifrån färdig. Tidigare har bland andra Anneli Hulthén (S) sagt att infrastrukturprojektet Västsvenska paketet kommer att stå fast oavsett vad som händer med trängselskatten.
 
Professorn i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, Mikael Gilljam, säger till Göteborgs-Posten (GP) att han är förvånad över resultatet av folkomröstningen.
 
– Jag är förvånad. Alla stora partier – utom Vägvalet och SD – ska ju kunna brotta ned och vinna hem det här, men de har inte bedrivit någon kampanj som ens jag har sett. Man kan inte bara tro att väljarna ska rösta på deras linje, säger Mikael Gilljam till GP.

Uppdatering:
GP har nu publicerat en skriftlig kommentar av kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén:

Angående trängselskatteomröstningen så äger vi inte den frågan, och det har vi varit tydliga med under hela valrörelsen – det är oklart hur ett nej ska hanteras. Det är riksdagen som äger frågan. Innan frågan skickas till riksdagen ska frågan hanteras av fullmäktige. Exakt hur den hanteringen går till får vi titta på, men det blir under oktobers fullmäktigemöte som vi fullmäktige får behandla frågan, säger Anneli Hulthén enligt den skriftliga kommentaren.

Källa: GP

Diskutera: Vad tycker du om trängselskatt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-15 11:22
Reverend Benny

Detta är bara rådgivande, ett kalleankajippo, där "göteborgarna" får rösta om trängselskatt.
De som kommer bidra mest till trängselskatten är sannolikt de som pendlar in till jobbet, dvs inte de som bor i gbg och har närhet till spårvagn eller buss.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-15 11:31
Audi A5 SB

Jag är för trängselskatten, men röstade ändå nej. Leifer kan läsa på lite om orsaken här: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2490112--kamerorna-kan-tas-bort-tidigast-juni-2015-

Det handlar i mångt och mycket om något helt annat än trängselskatt: Västlänken. Enda sättet att få stopp på det eländet var att rösta nej i folkomröstningen. Jag är övertygad om att en majoritet av de som röstade nej gjorde det p.g.a. Västlänken. Statens bidrag har inte varit uppe som diskussion ö.h.t. (Undantaget Kommunistiska Partiet.)

#3 • Uppdaterat: 2014-09-15 12:25
Sven E

En påtvingad finansieringslösning till en västlänk. Som i sin tur är omdebatterad. Inte konstigt att det blev nej !

#4 • Uppdaterat: 2014-09-15 13:27
Reverend Benny

Grejjen är väl att om man nu ska ha en trängselskatt och vill uppnå mindre trängsel, så måste det kännas lite.
Att ta 15 kronor är inte ens en bryggkaffe på ett halvrisigt fik.
I London så får man pynta en sisådär 90 kronor för att köra in i staden, och då är det ju kanske värt att klura på att parkera bilen något utanför och åka t-bana eller pendeltåg in.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-15 13:50
Sven E

@Leifer

Det är ju redan så att andra har fått betala! Vi som reser på E6 för att ta oss förbi Göteborg och inte alls har med lokaltrafiken att göra!
Det är ju ett hinder att ha tullar på Europavägar!
Nog borde väl boende i Göteborg och staten betala tunnlar och broar osv, i Göteborg ?

#6 • Uppdaterat: 2014-09-15 14:37
Reverend Benny

Det tråkiga är att det tar ett tag innan det blir några pengar till infrastruktur, ett bra exempel är trängselskatten i Stockholm där de stora vinnarna bokstaveras I.B.M.
Tror inte Göteborgs system är något undantag.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.324759/trangselskatten-annu-inte-betald

#7 • Uppdaterat: 2014-09-15 14:45
a128

Jag hade hellre sett diffrentierade bränslepriser styrda via skatteuttag än tränsgselskatt
Någon/några kronor billigare i Abisko, Någon/några kronor dyrare i Stockholms innerstad som öronmärks till olika projekt tex. olika väglänkar

men även styra så det löna sig att tanka mindre hälsovådliga bränslen i storstad tex. E85

#8 • Uppdaterat: 2014-09-15 15:11
Sven E

@ Leifer
Tv avgifter är ju en liknande sak, bättre om det är skatt. Göteborgs stad borde betala när det gäller infrastruktur i GBG och givetvis staten eftersom det är riksintresse med funderande tågtrafik!
@ R. Benny
Helt riktigt! IBM har tagit ut rövarpriser.
@ a128
Låter som ett bra förslag att delfinansiera med.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-15 17:11
Sven E

@Leifer

Elpriserna är ju olika i Sverige, Norrland har lägre avgifter. Tycker du det " strider väl också mot nån slags likabehandling" ??

#a • Uppdaterat: 2014-09-15 17:30
Audi A5 SB

Jag är, för de som inte fattat, för trängselavgifter. Jag röstade "Nej" och är emot Västlänken.

Trängselavgifterna i Göteborg skiljer sig från de som tas ut i Stockholm. I Stockholm tas de ut när du kör in och ut ur innerstaden. I Göteborg tas de ut på de mest fantastiska ställen: Älvsborgsbron och alla vägar som leder mellan Malmö - Oslo. Dessutom kan en Hisingsbo inte åka över motorvägen i utkanten av Göteborg för att göra sina inköp i Backa utan att betala. Däremot kan Kungälvsbon åka till Backa utan avgift. Själv kan jag åka från sommarstugan på Tjörn till min arbetsplats mycket nära Tingstadstunneln utan avgift. Samma plats kan inte nås från något boende på Hisingen ö.h.t. utan avgift.

Västlänkens finansiering borde inte vara en fråga, då den inte borde byggas. Utan västlänken kan Gbg finansiera alla andra projekt i VSP själva - utan skattehöjning och med en rättvis trängselavgift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.