utredningen sitt slutbetänkande till socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.
Där föreslås det att premierna för trafikförsäkringar ska höjas med 70 procent.
Regeringen säger nej
Men regeringen ger förslaget kalla handen.
- Vi kommer att ta emot utredningen och gå igenom den, men vid första anblicken är det här helt orimliga höjningar av premierna, säger Bettina Kashefi, statssekreterare vid socialdepartementet, till TT.
Regeringen menar att förslaget skulle innebära en allt för stor ökning av kostnaderna för landets hushåll.
Trafikskador dyrt för staten
Höjningen av premierna skulle möjliggöra att kostnaderna för trafikskador kan föras över från försäkringskassan till försäkringsbolagen.
Utredningens mål var att undersöka om landets fordonsägare istället skulle kunna bära statens kostnader för trafikskador.
Dessa skador kostar staten ungefär 6,8 miljarder kronor årligen.
Diskutera: Vad tycker du om Trafikförsäkringsutredningens förslag?
1. Vinnaren! Att Dacia tar hem matchen beror dels på att testtrion är svår att jämföra ”rakt av”, dels på att Duster blivit bra mycket bättre än tidigare. Det betyder dock inte att bilen är felfri, framför allt är vi egentligen tveksamma till att premiera en bil som inte har autobroms. Det som finns är dock inte så dumt: Duster har blivit mycket drägligare att färdas i, finishen i det mesta är ett klart lyft, motorn är pigg, förbrukningen rimlig och fyrhjulsdriften/framkomligheten av bästa märke. Så är det ekonomin, snudd på oslagbar för en bil av denna storlek. Det finns ännu billigare utrustningsnivåer men även i detta maxade utförande är Duster en bil folk har råd med – och att underhålla. Det betyder mycket för många.
2. En VOLKSWAGEN för den som sätter pigg formgivning och alerta köregenskaper främst. GT-versionen ger snudd på ”GTI-känsla” i körningen men man har alltjämt fördelen av lite högre insteg etc. Utrymmena är skrala och med extrautrustning kan det bli dyrt!
3. En SUBARU som i likhet med Dacia blivit mycket bättre än sin föregångare. Trevlig interiör, stadig på vägen, bättre utrymmen än man anar. För många kan XV nog vara en självklar vinnare, vi var emellertid inte förtjusta i vare sig växellådans eller fjädringens arbete.
Kommentar av CHristian Ellermark, testförare:
Dacia Duster är en tuff funkisbil med bättre terrängförmåga än de flesta behöver. Intrycket dras ner av irriterande småsaker och halvdan komfort. VW T-Roc är en bra långresebil för två personer till fjällen, bekväm, stadig och rolig att köra. T-Roc levererar mest vill ha-känsla av dessa tre. Subaru XV känns lite som ett mellanting. En kompromiss som varken är lika körglad och bekväm som T-Roc eller charmig och billig som Duster.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Dusters pris och ekonomi är oslagbara och bilen är klart bättre än tidigare. Störande transmissionsljud vid vanlig körning, men det okomplicerade utförandet är en befrielse. Det man behöver finns, utom autobroms. VW T-Roc är tyskt duglig och riktigt kul att köra. Kommer säkert att sno Golf- och Tiguankunder men är knappast lika allround. Subaru XV har gott om starka sidor, växellådans karaktär och vägbullret hör inte till dem. Jag tar – Duster!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.