Nästan sju av tio bilar som rullar på vägarna om tio år kommer fortfarande vara vanliga bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor, enligt en ny rapport från Trafikanalys.
Totalt förväntas 65 procent av alla personbilar på svenska vägar vara bensin- eller dieseldrivna år 2030, tror Trafikanalys.
Men i nybilsförsäljningen förväntas de laddbara bilarna stå för en större andel, nämligen 60 procent, år 2030. Det är dock ändå inte en särskilt stor ökning jämfört med i dag då den laddbara andelen redan ligger på nästan 25 procent.
Förra året fanns 4,9 miljoner bilar i trafik i Sverige och den siffran förväntas öka till 2030, enligt Trafikanalys – men inte med så mycket. I rapporten spås att det rullar 5,5 miljoner bilar i Sverige år 2030, en ökning med tolv procent.
”För att nå målet om noll nettoutsläpp av klimatpåverkande gaser år 2045 kommer biodrivmedel sannolikt att spela en stor roll för att fasa ut fossila bränslen”, skriver Trafikanalys, som också tror att biobränslena på sikt kommer fördelas om från personbilar till tyngre fordon när fler och fler bilägare går över till en laddbar bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar högst troligt.
Ja, det är stor eftersläpning, därför är det viktigt att inte köpa fel ny bil, dvs stor tung diesel, då den kommer rulla runt i massa år och förstöra sin omgivning.
Det går för långsamt.. nästan alla nya bilar jag sett detta året har varit en SUV och driven av bensin. Tex en XC60 T5 är vanligt, eller liknande. Hur skall utsläppen sjunka om de som sitter på köpkraften väljer helt fel bil? En besin-SUV liknande XC60 T5 ligger på ca 230-250 gram/km.... det är mer än en gammal Toyota Avensis ifrån 2006 med 4 stegs automatlåda och föråldrad drivlina. Räkna på det, år 2006.... det är snart 15 år sedan, och inget har hänt ...samma höga utsläpp.
Ja om 10 år finns ju många av de bilar som säljs idag kvar så det låter inte så konstigt.
Egentligen är väl biobränslen från tex skogen för sent att börja med nu då omloppstiderna är 50-100 år. Men bättre än fossilt antar jag.
Och jag har en 20 år gammal bil, som har rullat f.n. 13-tusen mil, den går som ny och räknar med att ha den 10 år till. Att vi skulle ha bara 65% av bilarna som går med bensin/diesel motor om 10 år tror jag inte på, snarare 80-85%.
Svenne, antagligen är din bil renare än många nya bilar på vägarna... sedan har du haft bilen länge och verkligen gett produkten en lång livscykel. Du kan nog klappa dig själv på axeln i midsommar och säga att du är miljövänligare än de flesta..
Ingen trafikant är miljövänlig. Kanske mindre miljöfarlig.
Man måste reglera detta väldigt mycket hårdare. Det går för sakta.
Ser inget problem att förbjuda all nya personbilar/lätta lastbilar som bara kan köras på diesel och bensin redan om ett par år. Inför åtminstone en registreringsavgift på 1 000 kr per gram CO2 på utsläpp över 95 g/km. Diesel kan få ännu högre skatt så att dessa inte gynnas.
2025 bör endast nära nollutsläppsbilar få säljas. Endast 100 procent gasdrivna, elbilar och vätgas.
När det gäller andra typer av fordon så som lastbilar, husbilar och liknande så bör krav ställas att de ska kunna köra på 100 procent biodrivmedel.
V70Silver, du vet väl att 95 gram/km motsvarar ca 0,36 liter/mil (bensin) eller 0,32 liter/mil (diesel).. hur många bilar klarar detta i verkligheten? Möjligen en Polo diesel.. de flesta bilar som kommer ut ny på vägen idag ligger på det dubbla eller till om med mer.. (ca 160-220 gram/km). Jag håller med dig, något måste göras för att få folk att köpa fel bilar och tillverkarna måste nog regleras mycket hårdare om vi skall uppnå något...
Tycker 60 procent år 2030 låter i underkant. Redan nu så kan man köra elbil i hela landet. Varför skulle 40 procent fortfarande välja förbränningsmotor om 10 år? Enda problemet jag ser med elbilar nu är inköpspriset och att utbudet fortfarande är begränsat, men om 10 år borde väl ändå marknaden ha mognat så pass att merparten av alla vardagsbilar går på el?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.