Efter att Dacia kom ut med sin första elbil Spring år 2021 har man tittat på vad nästa steg blir i elektrifieringen. Nu riktar man sitt fokus till sina standardmodeller. Småbilen Sandero blir först ut.
Bilen ska få en kortare räckvidd och längre laddtid än många nya modeller på marknaden. Fokus, menar vd:n Denis Le Vot, är inte att bygga bilar som kan köra 500 km och ladda på 20 minuter. Målet är att bygga en billig elbil, säger han till Car Magazine.
Han tycker att ingångspriserna på eldrivna bilar är alldeles för höga. Därför utreder de alla alternativ för att göra en så billig elbil som det bara går.
– Vi utreder alla möjligheter för batterier. Kanske kommer vi använda natriumbaserade batterier. De är kritiserade för att vara tunga och ha dålig räckvidd, men det är billiga, säger vd Denis Le Vot till Car Magazine.
Natriumjonbatterier är ett alternativ till de mer använda litiumjonbatterierna. Skillnaden är att natrium inte är lika kostsamt att utvinna men prestandan på batteriet är också sämre.
Efter att nya Duster kommer 2024 ska alla framtida Daciamodeller (förutom Spring) byggas på Renaults CMF-B-plattform, och alla eldrivna modeller på CMF-BEV.
Nästa generation Sandero kommer alltså bygga på samma plattform som Renault 4 och 5 samt Nissans Micra som kommer 2027.
Denis Le Vot säger att de vill ta det långsamt med omvandlingen till el eftersom de vill göra den så bra som möjligt.
– Vi har väldig tur eftersom vi har tid. Vi är skyddade av CAFE (Renaults elektrifierinsstrategi) och då kan vi vänta till rätt ögonblick. Och det ögonblicket kommer vara Dacia Sandero, eftersom det blir nästa generation, säger vd Denis Le Vot till Car Magazine.
Den nya generationen Dacia Sandero ska lanseras 2027–2028.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.