Tredje versionen av den sportiga suven är presenterad – större och starkare än förut.
De båda V6-motorer som finns att välja på i Porsche Cayenne är båda mer hästkraftstinna än förut. Den turboladdade trelitersmotorn i Cayenne har fått 40 hästar till i stallet och utvecklar nu 340 hästkrafter. Snäppet upp hittar vi Cayenne S med 2,9 liters biturbomotor på 440 hästkrafter, vilket är en ökning med 20 hästkrafter. Den åttastegade automatlådan Tiptronic S har också setts över.
Tack vare nytt chassi med aluminiumkomponenter har ingenjörerna lyckats banta ner Cayenne 55 kilo jämfört med föregångaren och bilen väger nu in sig på 1985 kilo. En annan viktbesparande åtgärd har varit att startbatteriet nu är av litiumjon-polymer-typ, vilket sparar in tio kilo jämfört med innan.
Cayenne har också blivit drygt 6 centimeter längre och mäter nu 4,918 meter mellan nos och bak. Hjulbasen är fortfarande densamma, men taklinjen har sänkts med nästan en centimeter. De nya proportionerna ska enligt Porsche ge suven ett mer slimmat och strömlinjeformat uttryck. Biltillverkarens designers har ökat bagagevolymen med 100 liter, så numera får det plats 770 liter i lastutrymmet. För första gången har Cayenne större hjul bak än fram, en strategi som ska ge bättre köregenskaper.
Cayenne är fyrhjulsdriven som standard och bakhjulsstyrning finns att köpa som tillval. Förutom att det ger kvickare köregenskaper i kurvor blir bilen lättare att manövrera i stadstrafik då vändcirkeln minskar. Tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är ett elektroniskt antikrängningssystem som arbetar med hjälp av 48-voltsteknik.
Porsche säger sig också vara först i världen med en ny sorts bromsar. De består av en bromsskiva i gjutjärn med ett ytlager av tungsten-karbid. Fördelen med beläggningen är att det minskar slitage och bromsdamm.
På insidan styrs infotainmentsystemet via en 12,3-tumsskärm som vi först stiftade bekantskap med i Panamera förra året.
Till Sverige kommer Porsche Cayenne i januari 2018. Vanliga Cayenne kostar 745.000 kronor och Cayenne S börjar på 925.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne?
Tack vare nytt chassi med aluminiumkomponenter har ingenjörerna lyckats banta ner Cayenne 55 kilo jämfört med föregångaren och bilen väger nu in sig på 1985 kilo. En annan viktbesparande åtgärd har varit att startbatteriet nu är av litiumjon-polymer-typ, vilket sparar in tio kilo jämfört med innan.
Cayenne har också blivit drygt 6 centimeter längre och mäter nu 4,918 meter mellan nos och bak. Hjulbasen är fortfarande densamma, men taklinjen har sänkts med nästan en centimeter. De nya proportionerna ska enligt Porsche ge suven ett mer slimmat och strömlinjeformat uttryck. Biltillverkarens designers har ökat bagagevolymen med 100 liter, så numera får det plats 770 liter i lastutrymmet. För första gången har Cayenne större hjul bak än fram, en strategi som ska ge bättre köregenskaper.
Cayenne är fyrhjulsdriven som standard och bakhjulsstyrning finns att köpa som tillval. Förutom att det ger kvickare köregenskaper i kurvor blir bilen lättare att manövrera i stadstrafik då vändcirkeln minskar. Tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är ett elektroniskt antikrängningssystem som arbetar med hjälp av 48-voltsteknik.
Porsche säger sig också vara först i världen med en ny sorts bromsar. De består av en bromsskiva i gjutjärn med ett ytlager av tungsten-karbid. Fördelen med beläggningen är att det minskar slitage och bromsdamm.
På insidan styrs infotainmentsystemet via en 12,3-tumsskärm som vi först stiftade bekantskap med i Panamera förra året.
Till Sverige kommer Porsche Cayenne i januari 2018. Vanliga Cayenne kostar 745.000 kronor och Cayenne S börjar på 925.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.