Nästa artikel
Musk avslöjar: Mindre modell från Tesla till 2017
Nyheter

Musk avslöjar: Mindre modell från Tesla till 2017

Publicerad 16 juli 2014 (uppdaterad 17 juli 2014)
Om cirka tre år utökar Tesla modellprogrammet med en ny modell. Bilen blir billigare och mindre än dagens Model S.
Nyligen berättade Teslas grundare Elon Musk om detaljerna kring nästa modell från tillverkaren. Bilen blir kompaktare än dagens Model S och utmanar BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass.

Det var under ett besök i Storbritannien nyligen som Auto express fick en intervju med Elon Musk. Grundaren av bilmärket avslöjade bland annat att namnet på sedanen i mellanklassen blir 3 och att den storleksmässigt kommer den att vara 20 procent mindre än Model S. Troligtvis byggs Telsa 3 på en helt ny plattform i stället för en kapad Model S-platta.
 
Tesla 3 får en räckvidd på cirka 32 mil och liknande köregenskaper som hos Model S. Priset blir någonstans kring 250 000 kronor exklusive moms, att jämföra med cirka de 630 000 kronor som storebror Model S kostar. Det lägre priset beror bland annat på att Tesla räknar med att deras egen batteritillverkning ska vara igång vid produktionsstarten av den nya bilen. Vidare information är att vänta närmare den planerade lanseringen under 2017.
 
Elon Musk berättade även att Teslas allra första bil, Roadster som bygger på Lotus Elise, kommer uppdateras. Det är batteritekniken som ska moderniseras vilket ökar räckvidden från cirka 40 mil till drygt 60 mil.
 
Diskutera: Vad tror du om den nya Tesla-modellen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-16 13:14
T B

Bilen kommer inte kosta 250 000 kronor i Sverige - om inte något parti inför momsfritt på elbilar.
Tesla Model S som kostar $63 000 i USA kostar 630 000 kronor i Sverige.
Så Tesla Model 3 som förväntas kosta $35 000 i USA kommer nog kosta 350 000 kronor i Sverige efter att frakt och moms har tillkommit på priset.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-16 13:30
T B

Intressant är bara förnamnet, iom att Model 3 kommer att få gratis tillgång till Tesla Motors världsomspännande snabbladdarnät. Man kommer kunna åka till Spanien gratis med den.
Hemmaladdning kostar också en bråkdel av bensin, så den kommer att tävla med 250 000 kronorsbilar om ekonomi.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-16 13:32
Andreas Jennersjö

Artikeln har redigerats, nu med korrekt prisuppgift.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-16 16:36
Roy J

Bra att de får fram ett billigare alternativ!
Men vad händer med den mest praktiska modellen - modell X? Blir den för dyr att tillverka? Får de inte till bakdörrarna ordentligt? Den har ju ändå visats.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-16 16:55
T B

Tesla Model X kommer nu i vinter. Den kommer kosta ca 10% mer än motsvarande Model S. Över 10 000 av dem är redan förbeställda, så beställer man en nu får man inte leverans förrän om ett år. http://www.teslamotors.com/sv_SE/modelx

#6 • Uppdaterat: 2014-07-16 18:27
Roy J

Åkej, TB, men kostar den bara 10 % mer? Tidigare uppgifter har visat på bortåt det dubbla.
Kostar den endast 10 % mer så borde den bli en hit i sin klass.
Jag har inga frågetecken kring fyrhjulsdriften och jag kan tänka mig att även det bakersta sätet är användbart för vuxna och till skillnad mot den S så har den bra huvudhöjd i baksätet.
Bakdörrarna är mycket smarta på papperet, men kommer de att vara tillförlitliga, täta och tillräckligt snabba?

#7 • Uppdaterat: 2014-07-16 19:20
T B

Tesla Motors har konsekvent hävdat att Model X kommer kosta ca 10% mer än motsvarande Model S. Komplikationen är att medan Model X kommer att bli fyrhjulsdriven så finns Model S ännu inte i fyrhjulsdriven version. Det är dock en öppen hemlighet att även Model S kommer att släppas i fyrhjulsdriven version snart. Ifall de menar att Model X kommer kosta 10% mer än fyrhjulsdrivna (och därmed dyrare) Model S får vi se först när priserna tillkännages. Men dubbla priset mot dagens Model S låter väldigt överdrivet.

Lyssnar man på det Elon Musk sa så var dörrarnas tätning löst redan då han tog upp det som exempel. Ifall man kommer älska eller hata dörrarna blir nog en smakfråga för många - ungefär som BMW i3-s bakdörr.

Vi har försökt samla ryktena kring Model X på vår hemsida http://teslaclubsweden.se/information/model-x/

#8 • Uppdaterat: 2014-07-17 09:25
Hackenbush

Detta är högst intressant, en Tesla som tilltalar familjer och kostar som en normal familjebil kan bli en hit. 32 mils räckvidd är helt klart godkänt. Kanske omkring 20 mil då vintertid. Denna skulle jag helt klart kunna klara min vardag med.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-17 10:23
Swemba

@TB, Model X's måsvingedörrar är inte bara en "smakfråga". Konstruktionen omöjliggör att taket används för någonting alls. En Sports Utility Vehicle där man inte kan frakta vare sig cyklar, kanoter, eller skidor på taket ... En riktigt ogenomtänkt lösning, om du frågar mig.

#a • Uppdaterat: 2014-07-17 17:59
Roy J

Kollade runt lite och du har rätt, TB. Men jag undrar vad det var jag läste tidigare.
Men vad du än gör, jämför ingenting med i3:s bakdörrar. Något mer idiotisk har väl aldrig konstruerats.

Swemba, du har förstås helt rätt i att ingenting går att lasta på taket - om man har det behovet. Bilen är ju i sig väldigt rymlig.
Dörrarna har annars flera fördelar. Du kan vara upprätt när du monterar barnstolen eller ska ta dig till det bakersta sätet. Tillgängligheten är alltså betydligt större än med vanliga dörrar. (Med i3 är det precis tvärtom.)
Till skillnad mot i3 där man alldeles på egen hand kan skada den egna bilen med bakdörrarna, så kan man med X svårligen skada ens bilarna bredvid. (i3 har ju till och med de främre bilbältena fästade i bakdörren - suck!)
Om tätningen fungerar som den ska så ser jag endast en möjlig praktisk nackdel - den kan vara för långsam. (Och så kan man ju fråga sig om man bör använda elen till att öppna dörrar.)

Elon Musk är en äkta pionjär som ger sig in på obanad mark. Det ger stora fördelar men också risker. Han gör sannerligen allt för att få bort riskerna (nackdelarna). Laddstationerna är bara en sån sak.
Han satsar för att han måste satsa (och som person är han väl helt enkelt bara sån - precis som vår egen Koenigsegg). Satsar man så gör man av med kapital, så visst finns det en risk.
Vad som kan vara surt är att någon kapitalstark jätte (VW-koncernen eller Toyota) hakar på när det mindre företaget banat vägen och helt sonika kör över pionjären.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.