Nästa artikel
Moralmaskin avgör vem bilen räddar
Nyheter

Moralmaskin avgör vem bilen räddar

Publicerad 7 oktober 2016 (uppdaterad 7 oktober 2016)
Ett scenario i moralmaskinen. Vilka skulle du rädda?
Ska en självkörande bil offra föraren eller de utanför fordonet om den måste välja?
Forskare vid MIT – Massachusetts Institute of Technology – har startat crowdsourcing-projektet Moral Machine för att undersöka hur allmänheten vill att förarlösa bilar ska bete sig när det uppstår en farlig trafiksituation där det är oundvikligt att någon skadas. Om till exempel fotgängare går mot rött och bilen kommer att krascha in i en betongvägg om den väjar, ska den då välja att rädda passagerarna i bilen eller de utanför bilen?

Detta dilemma utgår ifrån det så kallade Spårvagnsproblemet, ett klassiskt tankeexperiement där ett skenande tåg kommer att köra över någon, oavsett utgång, och huvudpersonen kan välja att växla spår beroende på vem man anser bör räddas. Spårvagnsproblemet utformades redan på 1960-talet, men har på senare tid blivit högst aktuellt i samband med att självkörande bilar på vägarna har blivit verklighet.

Moral Machine är ett onlinespel där vem som helst kan delta och fatta beslut vid moraliskt svåra trafikscenarier. MIT-forskarna bakom spelet har tidigare genomfört en studie som visar att 76 procent av de svarande vill att det självkörande fordonet ska rädda så många som möjligt och offra den som sitter i bilen om det behövs, men när de fick frågan om de själva skulle köpa en bil som var programmerad på det sättet svarade de flesta nej.

– De flesta vill leva i en värld där bilarna minimerar dödsfallen, men alla vill att deras egen bil ska rädda dem själva till varje pris, säger en av studiens upphovsmän, Iyad Rahwan.

Spelet har samlat ihop svar från mer än 11 miljoner scenarier hittills. De som svarar tenderar att hellre rädda kvinnor än män. Ett annat resultat är att äldre offras mer än vad yngre gör. Testa dig själv i Moralmaskinen här.
 
Diskutera: Tror du att det kommer att uppstå många moraliska problem när självkörande bilar blir allt vanligare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-07 10:39
Mattse

Hur ser det ut i verkligheten? Hur många har faktiskt dött på grund av att de väjt för någon som gått mot rött?

Och står det verkligen betongväggar bredvid trafikljusen? Om någon dör för att någon går mot rött så ligger problemen i trafikplaneringen/hastigheterna och det är där insatserna behöves sättas in, långt innan dilemmat med självkörande bilar tas upp.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-07 10:48
Leif Kavander

Om nu skuldfrågan vid en olycka med självkörande bilar är ett moralisk problem, hur skall den lösas då, om den drabbade inte följt trafikreglerna?

#3 • Uppdaterat: 2016-10-07 11:04
Roger Skagerström

Ja håller med Mattse där, känns nästan som ett orealistiskt scenario. Och sen är det väl så att man egentligen inte får passera ett övergångställe snabbare än 50 (i Sverige iallafall) - och i 50 borde redan en vanlig autobroms klara av att få ned hastigheten så pass att det inte är nån fara för någons liv.

Testade av ren nyfikenhet själv och i 50 - från det ögonblicket man slänger sig på bromsen, stannar bilen på ca två-tre billängder. Vilket borde innebära att den är nere i 30 iallafall efter ca 10 meter. Ingen direkt fara då.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-07 11:44
Alfie

Självkörande bilar är precis som frågan om vindkraftverk. Självklart skall vi ha dem inte i min närhet så JAG drabbas. Låt andra besväras drabbas. Hallå kålrotshuvuden, Ha,Ha - Jag kommer alltid att köra själv.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-07 11:56
johnkommentar

Cyklister och rödljuskörningar. Inte så farligt som det verkar. Vanligaste dödsolyckan är cyklist som stannat för rött och sen blir överkörd av högersvängande tung trafik. Här en blogg som hänvisar till lite forskning, finns säkert mer http://www.expressen.se/debatt/stoppa-rikspolisens-haxjakt-pa-cyklister/

#6 • Uppdaterat: 2016-10-07 12:28
trasten

Så bilen kan välja att köra över en skolklass med 7-åringar för att rädda ett gäng gubbar?

#7 • Uppdaterat: 2016-10-07 13:50
Gunnar Lindberg

Enkelt. Det handlar inte om antingen eller. Ett sådant scenario är felkonstruerat. De som sitter i bilen har bäst chans att överleva. Bilen får ta smällen.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-07 14:05
Vidstige

trasten, blir det svårare om det är ett gäng tanter i bilen? ;)

(kvinnor och barn ska väl räddas först sägs det....)

#9 • Uppdaterat: 2016-10-07 17:06
trasten

Odedicerad: Vad säger att detta inte kan hända när ungarna har grön gubbe?

#a • Uppdaterat: 2016-10-07 17:15
Uffeeh

Tror nog människan innerst inne är egoist och väljer att rädda sig själv om valet verkligen uppstår. Att det finns många exempel på bilister som väjt och sedan skadats svårt eller dött är nog mera en fråga om instinktiv reaktion, dyker det upp något framför bilen försöker man reflexmässigt väja utan att tänka på konsekvenserna, något funderande hinns inte med.
Det räcker egentligen att se på alla överfall, rån och krig där vissa människor inte alls drar sig för att medvetet skada eller döda andra människor bara för egen vinning. Människan är i grunden ett odjur, tyvärr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.