Som bekant är körkortsåldern i Sverige 18 år, men den som är 15 år fyllda får faktiskt köra ett fordon som åtminstone påminner om en bil. Om åldern är inne krävs ett mopedkörkort med behörigheten AM för att få köra en så kallad mopedbil.
En av mopedbilstillverkarna är franska Ligier och på MC-mässan i Göteborg, som slår upp portarna på torsdagen, får modellen Dué svensk premiär. Den svenska importören lanserar nyheten som en andrabil för familjer med tonårsbarn.
Ligier Dué mäter knappt tre meter på längden och den drivs av en tvåcylindrig dieselmotor som utvecklar fem hästkrafter och har en bränsleförbrukning på 3,6 l/100 km. Toppfarten är, precis som när det gäller EU-mopeder, 45 km/tim.
Frågan är om det relativt höga priset, om man jämför med vanliga bilar, kan vara avskräckande. Den enklaste varianten av Dué kostar från 99 900 kronor, medan den mest välutrustade modellen, Dué Dynamic Plus, går på 119 900 kronor.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att köpa en mopedbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ok, vad är nytt?
Den här biltypen har ju funnits länge i Sverige till samma höga pris.
Förbjud A traktorer och Epa som lagligt bara få gå 30 km/h, men som de flesta ungdomar tar bort spärrar på så att de kan köra betydligt fortare. Dessutom är Epa och A traktorer miljösvin som drar väldigt mycket bränsle när de körs lagligt och eller med spärr pga höga varvtal och dubbla växellådor. Om det är väldigt svårt att trimma en moped bil säger jag med tvekan okej till dem. De är ett hinder i trafikrytmen i alla fall i tätort där möjligheter att köra om är begränsade.
En mopedbil. Varför inte? Frugan skulle kunna ha den till jobbet några km bort.
Men priset? 99.900. Ska det föreställa 90.000? Kan tänka mej att just detta skrälle är värt ca 45.000. Diesel, hmm. Partikelfilter? I så fall får man köra långt ibland, så att filtret inte becknar igen. Utan filter, så svinar den ner som 100 bilar.
Finns säkert någon utan bilkörkort (vill eller kan inte ta något) som hellre köper en mopedbil istället för moped för att kunna köra långt i dåligt väder.
Visst är 100.000 dyrt men det finns säkert marknad för denna även om den inte kommer att göra någon försäljningssuccé.
Ser inte riktigt heller nyheten...
Anser dessutom att EPA/A-traktorer, mopeder och allt annat skräp borde få köras i 50. Det krävs knappast mer kunskap att köra i 50 än 30, och de är samtliga i vägen.
Skulle behövas körkort även till mopedbilar.
Och jag blir alltid lika "glad" när jag kommer ikapp en sådan stoppkloss. Tur att dom är då dyra! Och jag tycker för övrigt att det är konstigt att det är tillåtet med epatraktorer, all den stund dom bara är leksaker numer.
Detta är ju normalt s k EU-moppar som alltså får gå i 45 km/t och kräver EU-moppekörkort. Detta är numera lite mera omfattandemoppe än för några år sedan - det dåvarande EU-kortet är väl i stort sett samma som behövs idag för 25/30-moppar om man är ungdom.
På Tjörn, där vi har sommarstugan, finns det massor av EPA- och A-traktorer. Det finns även en mängd av denna typ av EU-moppar. Jag vet inte vad det beror på, men fenomenet finns beskrivet bl.a. här: http://stenungsundsposten.gotanet.se/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=1947
Under alla omständigheter är det en sanitär olägenhet som borde förbjudas. Har man otur, kan man hamna bakom en slik tingest strax innan Stenungsund och sen kan man inte köra om förrän ca 5 km senare. Det är nämligen omkörningsförbud från strax innan Stenungsund, hela vägen över broarna och en bra bit in på Tjörn. Det blir enorma köer och inte f-n kör idioterna åt sidan på busshållplatserna.
Man kan möjligen förklara förhållandet med att det finns en överrepresentation av dåliga gener bland de boende på Tjörn, sannolikt p.g.a. av inavel.
Svindyrt! För de pengarna kan man köpa en Dacia - "en riktig bil".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.