Nästa artikel
Mitsubishi inför prisgaranti på service
Nyheter

Mitsubishi inför prisgaranti på service

Publicerad 29 maj 2013 (uppdaterad 29 maj 2013)
Mitsubishi trappar upp garantikriget och lovar lägsta pris på service och reparationer hos auktoriserade verkstäder.

Med prisgarantin hoppas Mitsubishi att bilägare ska välja auktoriserade verkstäder i stället för märkesoberoende när service- och reparationsarbeten ska utföras.

I praktiken innebär garantin att Mitsubishi-ägare betalar lika mycket eller mindre för service och reparationer på auktoriserade verkstäder som på fristående.

– Genom att införa en prisgaranti på service och verkstadsarbeten vill vi visa att våra verkstäder inte är dyrare än de fristående verkstäderna. Dessutom är personalen på våra verkstäder specialutbildad på Mitsubishi och har den senaste utrustningen, säger Patrik Jansson, servicemarknadschef Mitsubishi Motors Sverige.

Men för att ta del av garantin måste en rad kriterier uppfyllas. Först och främst måste bilägaren kunna visa en offert från en obunden verkstad som ska motsvara identiskt arbete med nya originaldelar eller reservdelar av motsvarande kvalitet.

Offerten får inte vara äldre än 30 dagar och den måste komma från en verkstad som finns inom en radie på 15 kilometer. Dessutom måste offerten gälla ordinarie priser; garantin gäller inte för sänkta priser som är del av tillfälliga kampanjer.

Med andra ord krävs en del arbete och undersökning för att ta del av garantin.

Diskutera: Hur viktiga är garantier när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-29 12:34
Leif Larsson (ej verifierad)

Synd att Lancern går bara att köpa i rallyversionen i sverige.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-29 13:30
IngoS

Det kanske ändå kan ha en viss betydelse i prissättningen även om få bilägare utnyttjar garantin, d v s de kanske inte hugger till med vad som helst. Å andra sidan, om de har krav på originaldelar vid service kanske de kan hävda att man måste ha original torkarblad för typ 1700.

#a • Uppdaterat: 2013-05-29 14:12
KaptenOberkommandok

Som Hacken skrev: Det låter bra till en början, men när villkoren radas upp faller hela upplägget pladask. Det går ju bra att lova guld och gröna skogar när man i praktiken ändå inte behöver oroa sig för några lägre bud. Pinsamt är bara förnamnet. Jag hoppas verkligen att kunderna bojkottar Mitsubishis verkstäder i ren protest mot det här utstuderade tramset. En totalt värdelös garanti. Bara en sådan formulering som "identisk" ... Gör om, gör rätt. Kort och gott: Den obundna verkstaden skall utföra en motsvarande service med delar av hög kvalitet OCH offerten från den obundna verkstaden kan för all del få vara högst 30 dagar gammal MEN den skall gälla oavsett om det är ordinarie pris eller kampanjpris - endast då kan vi tala om en prisgaranti värd namnet. Allt annat är konsumentfientligt. Och radien skall givetvis sträcka sig så långt att kunden skall ha en rimlig möjlighet att hämta in konkurrerande offerter. Om det sedan är 150 km bort skall inte få spela någon roll. Men15 km ... Tillåt mig skratta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.