Nästa artikel
Nu får alla betala trängselskatt
Nyheter

Nu får alla betala trängselskatt

Publicerad 1 augusti 2012 (uppdaterad 1 augusti 2012)
Hittills har vissa miljöbilsägare sluppit undan att betala tränselskatten i Stockholm. Från och med i dag slopas undantaget.

När trängselskatten infördes var det för att minska trafiken som orsakade trängsel på vägarna i Stockholm. Då valde man att tillmötesgå ett önskemål om att belöna de som satsade på miljöbilar. När miljöbilar blev vanligare 2009 slopade man undantaget eftersom det motverkade trängselskattens syfte.

De som köpte sin miljöbil senast 2008 fick dock behålla undantaget och har därmed hittills sluppit undan att betala trängselskatt. Från och med i dag är det dock slut på detta, i samband med att trängselskatten åter igen börjar gälla efter sommaren.

Trafikverket beräknar att sammanlagt 190 000 bilar påverkas, varav 44 000 i Stockholms län. De som berörs har fått informationsbrev av Trafikverket.

Fordon som drivs med biogas, e85, etanol, el, gengasmetan, metanol, naturgas och vätgas har varit de som undantagits från trängselskatten. Rörelsehindrade kan fortfarande ansöka om att slippa trängselskatt.

Diskutera: Borde miljöblar slippa trängselskatten?

Så tycker ägarna

Mercedes kom på 5:e och Audi på 7:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. Jaguar och Tesla fanns inte med på grund av för liten marknadsandel. 

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mercedes som 1:a och Audi som 7:e märke. 

Lojalitetsenkäten gav Mercedes 2:a och Audi 7:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 6:e plats för Mercedes och 12:e för Audi. 

I verkstadsenkäten kom Mercedes på 15:e plats och Audi på 19:e.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-01 13:10
Hackenbush

Är någon förvånad?
Man lockar alltid med vissa former av rabatt när man vill styra in folk på något antingen det är bilar eller uppvärmning av hus t.ex eller något annat. När det gått en tid så höjer man skatter eller tar bort förmåner för då är det dags att tjäna tillbaka pengarna som gavs som rabatt i början.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-01 13:22
Förstikön (ej verifierad)

Det är inget problem att undvika trängselskatt. Låt bara bli att åka in i trängselskattsområden. Kan man sedan bojkotta alla företag som har verksamhet innanför kontrollstationerna, desto bättre. Själv har jag inte gynnat en enda butikskedja som finns i Stockholms innerstad på många år. Tyvärr har jag fått ge vika vid ett par besök med utländska vänner på Vasamuseet och Skansen, men tack och lov har detta skett på helger eller under betalningsfria juli. Inte en spänn från mig till exempelvis Coop, Ica, H&M och andra butikskedjor som har butiker i innerstan. Ju fler som gör som jag, desto snabbare får vi bort denna miljömuppsidioti. Och om det finns några miljömuppar som har något invända, så får ni som ni vill - jag tar ju inte bilen till stan, så vad gnäller ni på?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-01 13:49
Thommys

Rena elbilar borde få fortsätta. Ett stort problem i stora städer är också skadliga partiklar, så de hade inte gjort något att stimulera en högre andel elbilar även fortsättningsvis. Dessutom gynnas ljudmiljön av elbilar och med tanke på det så borde MC beskattas istället. Trängseln på vägarna är inte enda trafikproblemet för de som bor i staden. Själv bor jag nu mer långt ute på landet för att slippa trafikens nackdelar i Stockholm, från att ha varit yrkesförare där i många år.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-01 20:52
Reverend Benny

Känns som trängselskatten som man pyntar är en piss i Nilen jämfört med vad man lägger i parkeringsavgift per månad.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-04 23:50
Pender

"Nu får alla betala trängselskatt". Tja, om man inte till alla räknar den stora gruppen med tjänstebilar. (Med andra ord, de som har bättre ekonomi än Medel-Svensson.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.