Nästa artikel
Miljonavgift för Obamabil
Nyheter

Miljonavgift för Obamabil

Publicerad 18 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Med egen limousine kommer den amerikanska presidenten Barack Obama till Oslo för att ta emot Nobels fredspris. Resan blir inte billig - den bränsleslukande bilen registreras för fem miljoner kronor.
Barack Obama har en hektisk höst framför sig.

Först ska presidenten och hans administration förhandla om ett nytt klimatavtal i Köpenhamn mellan 7 och 18 december.

Därefter, mitt under förhandlingarna, ska Obama den 10 december besöka Oslo för att ta emot Nobels fredspris. Väl i Oslo tycks presidenten glömma allt vad miljö och klimat heter.

"Monstret" flygs till Oslo

Några dagar innan Obama anländer till flygplatsen Gardemoen kommer ett militärt transportflygplan av typen C-13 Globemaster III att landa. Ur planet kommer en Cadillac DTS Presidential Limousine att rullas ut.

Amerikanska säkerhetstjänsten Secret Service kallar bilen för "monstret".

Vill köra med norska skyltar
Av säkerhetsskäl och för att visa respekt för värdlandet har amerikanska presidenten som praxis att registrera bilen i landet han besöker. Därför måste också de lokala avgifterna betalas.

Hur mycket resan mellan flygplatsen och prisceremonin kommer att kosta har den norska tidningen Aftenposten räknat ut.

1 080 gram koldioxid per kilometer
Tjänstevikten på åtta ton är belagd med en avgift på 1 502 313 kronor, motoreffekten på 450 hästkrafter kostar 737 514 kronor och bilens koldioxidutsläpp på 1 080 gram per kilometer har ett pris på 2 701 639 kronor.

Dessutom måste Obama betala en skrotningsavgift på 1 833 kronor. Totalt blir alla avgifter nästan fem miljoner kronor - vilket motsvarar hälften av prispengarna för Nobels fredspris.

Det är fortfarande oklart om även övriga bilar i Obamas följe ska registreras. Då kan det bli riktigt dyrt.

Hemlig bil och många spekulationer

Med tanke på säkerheten är många detaljer kring presidentens bil hemliga.

- En av bilens specifikationer är att vi inte pratar om bilens specifikationer, sade en representant från Secret Service till BBC i samband med årets presidentinstallation.

Trots det beskriver Aftenposten bilen i ganska detaljerade ordalag

Bilen drivs av en 6,5 liter stor dieselmotor som klarar noll till hundra på 15 sekunder och förbrukar 4,5 liter per mil. Den har en höjd på 1,75 meter och är 5,50 meter lång. Priset uppges vara 33 miljoner kronor.

Ska klara det mesta
Aftenposten uppger också att bilen ska klara av gasattacker och till och med kollisioner med stridsvagnar.

Dörrarnas lås är särskilt utformade för att göra bilen helt tillsluten. Därtill finns en friskluftsanläggning eftersom det inte är möjligt att öppna något fönster, förutom föraren som kan öppna sitt fönster med tre centimeter för att ta emot meddelanden och betala vägavgifter.

Fönsterglasen är för övrigt 13 centimeter tjocka, lika tjocka som stålplattorna under bilen, medan dörrarna ska vara lika tunga som dem på en Boeing 747 jumbojet.

Air Force One på hjul
Andra säkerhetsdetaljer värda att nämna är punkteringssäkra däck och en behållare med presidentens blod, rapporterar Aftenposten.

I kupén, som är avskiljd från förarplatsen med en tjock glasruta, finns fyra säten och utrustning såsom tv, dator, stereo och telefon.

Kort sagt tycks bilen vara vägarnas Air Force One.

Prestige för Cadillac
Cadillac och General Motors-koncernen har inte alltid levererat bilar till Vita huset. Många gånger har istället Ford fått äran.

Bland annat var det Ford som levererade den bil som John F Kennedy blev skjuten i 1963.

Men redan 1919 åkte president Woodrow Wilson i en Cadillac i samband med en segerparad efter första världskriget. Och sedan 1983 har Cadillac levererat de flesta bilarna till de amerikanska presidenterna.

Diskutera: Motiverar presidentens säkerhet en bil som släpper ut 1 080 gram koldioxid per kilometer?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-18 14:03
Adem Kovacevic (ej verifierad)

Köp en bil i Norge. Eller låt norrmännen köra.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-18 14:15
Tauno Tiuraniemi (ej verifierad)

Åt helvete med sådarna bilmonster

#3 • Uppdaterat: 2009-11-18 14:28
Konservator (ej verifierad)

Var är detta för trams?
"Motiverar presidentens säkerhet en bil som släpper ut 1 080 gram koldioxid per kilometer?"
Är man liksom president BHO klimatreligiös och vill utnyttja denna religion för att detaljreglera varje människas liv från befruktning till förmultning så är det naturligtvis hyckleri. Men han kan kanske köpa ett avlatsbrev ("utsläppsrätt") och på så vis göra bot för sin stora synd...
Är man fullt frisk och i vetenskapliga frågor sätter sin tilltro till fakta och referentgranskade artiklar istället för IPCC:s och kvällspressens politiska vidskepligheter, så är "utsläpp" av koldioxid däremot helt ointressant. Jag tror nog att amerikanska skattebetalare är beredda att punga ut för ett par extra liter bensin för att deras statsöverhuvud skall åka säkert. Med tanke på det historiskt stora skatteslöseriet som S:t Hussein redan har påbörjat så är en gallon hit eller dit inte mycket att tjafsa om.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-18 14:59
S-E S (ej verifierad)

Dyrt med bil i Norge. Säkerheten måste ställas i proportion till antalet idioter efter färdvägen.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-18 17:23
Gurra (ej verifierad)

BULLSHIT att diskutera sånt här. Då borde vi även diskutera WC,n på hans toalett. Det är ju också en skitsak

#6 • Uppdaterat: 2009-11-19 00:36
Onehp (ej verifierad)

Lilla minifärden med bilen är ju knappast ett miljöproblem. Att den fraktas dit med ett "militärt transportflygplan av typen C-13 Globemaster III" desto mer. Den lär nog dra lite mer bränsle (typ 300l/mil över många fler mil).
Alla människor är lika, andra är bara lite mer lika än andra. För övrigt skulle det vara ett förlust för världen om Obama mister livet, han tillför nog mer än han kostar trots allt...

#7 • Uppdaterat: 2009-11-19 12:01
Jan Ahlm (ej verifierad)

Förstår inte varför han inte får et miljöpris istället jag menar bara det att ett fredspris för en som inte gjort nått ännu näe ett miljöpris som miljösvin hade vart bättre

#8 • Uppdaterat: 2009-11-20 01:01
Doc... (ej verifierad)

Jag håller fullständigt med Gurra...

#9 • Uppdaterat: 2009-11-20 23:10
Henrik (ej verifierad)

Lincoln Continetal? Var det väl Kennedy satt i i Dallas? Inte ägde väl Ford dem på den tiden?
http://photos.upi.com/slideshow/lbox/a3c0fb69227c481f76c2268439dbb322/John-F-Kennedy-Assassination-Reenactment.jpg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.