Miljöaspekter förbises vid 2+1-byggen, enligt VTI.
VTI har undersökt planeringen av nya 2+1-vägar. Problem med trafikomledning, barriärverkan och trafikfara för cyklister uppmärksammas inte alltid.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt hur så kallade miljökonsekvensbeskrivningar görs vid planeringen av nya 2+1-vägar. Forskaren Lennart Folkesson summerar resultatet som att bland annat miljö- och trafiksäkerhetsproblemen vid omledningen av trafik på en 2+1-väg till mindre intilliggande vägar inte alltid uppmärksammas.
Likaså skulle den avskärmande effekten en 2+1-väg har på boende i området ofta kunna undersökas grundligare. En annan punkt som också tenderar att förbises är vikten av bra gång- och cykelbanor intill de mötesseparerade 2+1-vägarna.
VTI studerade två småländska 2+1-projekt (väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo) med hjälp fyra fokusgrupper och intervjuer med två länsstyrelsetjänstemän.
Diskutera: Vad tycker du är det största problemet med 2+1-vägar?
Likaså skulle den avskärmande effekten en 2+1-väg har på boende i området ofta kunna undersökas grundligare. En annan punkt som också tenderar att förbises är vikten av bra gång- och cykelbanor intill de mötesseparerade 2+1-vägarna.
VTI studerade två småländska 2+1-projekt (väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo) med hjälp fyra fokusgrupper och intervjuer med två länsstyrelsetjänstemän.
Diskutera: Vad tycker du är det största problemet med 2+1-vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
2+1 väg är idioti, den är ur kapacitetssynvinkel 1+1 väg.
Det vore mycket bättre att bredda vägen med 1 meter och fixa 2+2 vägar istället.
Om folk nu kunde hålla farten även på enfiligt och inte sänka från 100 till 80, så skulle allt flyta så mycket bättre!
Då skulle en massa irritation och omkörningar kunna undvikas.
Folk som saktar in vid enkel-fil samt alla dessa reflexer på mitträcket som tar bort siktsträcka i mörker.
Många, däribland jag upplever det som stressande att köra på enkelfilen. Oavsett hastighet så kommer det ALLTID någon (läs Audi) bakifrån som kör alldeles för nära.
Jag tycker 2+1 fungerar bra så länge det är lite trafik .. väldigt lite trafik. Så fort det blir ens en tendens till köbildning så fungerar inte systemet eftersom ALLA ska köra om samtidigt så fort det blir tvåfiligt och flaskhalsen blir total när vägen smalnar av igen. "Slinky"-effekten är påtaglig och många trafikfarliga situationer uppstår.
Det faktum att man stänger av dubbelfilen vid stora trafikhelger är väl en tydlig diskvalificering av systemet?
Har inte ni noterat också att 1 sträckorna är mycket längre än 2 sträckorna oavsett vilken riktning man åker!!
@107Carlsson, jag har också noterat detta märkliga fenomen. Mycket irriterande! ;-)
"slinky" effekt, skönt ord och passar bra på beskrivningen 2+1.
Största missen när dessa vägar planeras är att man helt missat att tänka på MC förarna. Helt otroligt att man får fortsätta sätta upp "billiga" räcken.
Skull nog vilja hävda att 2+1 gör att vi släpper ut mer skit i luften med alla panikomkörningar och folk som ska hinna om innan det blir enfiligt igen.
Miljömässigt måste det vara katastrof, man behöver helatiden bromsa in till för lastbilar eller andra fordon som är begränsade till lägre hastighet, sen kommer omkörningsfilen och alla bakomvarande försöker köra om framförvarande 80 fordon med följd av att det blir stora mängder utsläpp vi kraftiga axelerationer, sen när man får upp farten och kommit om då ska man bromsa in för nästa 80 fordon vilket resulterar i att hela axelerationen med dess miljöpåverkan ska göras om vid nästa dubbelfil.
2+1 väg är inte säkerhet utan ett bilism hat och ren o skär snålhet.
Jag ser ju att Sveriges tråkigaste län aka Pk korrektaste på alla nivåer vurmar för 2+1 och låga hastighetsgränser, hur sedan dessa kontinuerliga olyckor med avstängning och omledning av trafiken förklaras det är en gåta, nej de förklaras ej utan de är att se som offer på den "goda sakens" altare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.