Bilsalongen i Paris har rivstartat. Och den har gjort det med fokus på miljön - där flera av biljättarna presenterar grönare alternativ.
Chevrolet Volt, Volvo DRIVe och Volkswagen Passat BlueMotion är några av de grönare nyheter som presenteras vid bilsalongen i Paris. Och dessa märken är inte ensamma. Det är ett större miljötänkande som dominerar nu när dörrarna har slagits upp till salongen i Frankrike.
Chevrolet Volt har redan haft sin officiella presentation. Men plug-in-hybriden väcker givetvis uppmärksamhet i Paris - och är en av modellerna som går i fronten för det miljötänkande som blir allt större.
- Avslöjandet av produktionsversionen av Chevrolet Volt är ett utmärkt sätt att öppna vårt andra århundrade, sade GM-chefen Rick Wagoner när bilen avtäcktes för några veckor sedan.
Även Volvo satsar grönt
Volvo är på plats i Paris för att introducera tre bränslesnåla DRIVe-bilar, som ska släppa ut under 120 gram koldioxid per kilometer. Samtidigt lanserar den nya VD:n Stephen Odell en ny plan för ytterligare minskningar av CO2-utsläpp.
- Miljöarbetet är självklart högprioriterat. Parallellt med arbetet på en dieselhybrid bedriver vi en intensiv jakt på minskade CO2-utsläpp över hela drivlineprogrammet. Inom några år har vi bilar under 100 g/km, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
Passat satsar på BlueMotion
Volkswagen visar upp konceptet Passat BlueMotion - som ska ge låga värden för förbrukning och utsläpp. VW påstår att denna konceptbil ska dra 4,1 liter diesel/100 kilometer och endast släppa ut 109 gram koldioxid per kilometer. Mycket tack vare start-stopp-teknik.
- Med Passat BlueMotion II möter de teknologiska komponenterna i BlueMotion-konceptet för första gången dem i det helt nya BlueTDI-systemet, säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG.
Mer miljötänkande
Fler av biljättarna ställer ut modeller med fokus på miljön. Här är ett urval:
* Mazda premiärvisar en Mazda2 som har en bränsleförbrukning på 4,2/100 kilometer och ett koldioxidutsläpp på 112 gram per kilometer.
* Hyundai i20 kommer ut med sju bensin- och dieselalternativ. Enligt företaget ska samtliga av dessa ge lägre utsläpp än tidigare.
* Land Rover premiärvisar den första produktionsbilen som är ett resultat av ett investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.
Även andra bilfabrikanter har satsat på grönare alternativ, så vi får säkert anledning att återkomma med mer information i ämnet.
DISKUTERA: Räcker de satsningar som görs nu på grönare alternativ? Eller är det ett spel för att locka tillbaka kunderna?
Chevrolet Volt har redan haft sin officiella presentation. Men plug-in-hybriden väcker givetvis uppmärksamhet i Paris - och är en av modellerna som går i fronten för det miljötänkande som blir allt större.
- Avslöjandet av produktionsversionen av Chevrolet Volt är ett utmärkt sätt att öppna vårt andra århundrade, sade GM-chefen Rick Wagoner när bilen avtäcktes för några veckor sedan.
Även Volvo satsar grönt
Volvo är på plats i Paris för att introducera tre bränslesnåla DRIVe-bilar, som ska släppa ut under 120 gram koldioxid per kilometer. Samtidigt lanserar den nya VD:n Stephen Odell en ny plan för ytterligare minskningar av CO2-utsläpp.
- Miljöarbetet är självklart högprioriterat. Parallellt med arbetet på en dieselhybrid bedriver vi en intensiv jakt på minskade CO2-utsläpp över hela drivlineprogrammet. Inom några år har vi bilar under 100 g/km, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
Passat satsar på BlueMotion
Volkswagen visar upp konceptet Passat BlueMotion - som ska ge låga värden för förbrukning och utsläpp. VW påstår att denna konceptbil ska dra 4,1 liter diesel/100 kilometer och endast släppa ut 109 gram koldioxid per kilometer. Mycket tack vare start-stopp-teknik.
- Med Passat BlueMotion II möter de teknologiska komponenterna i BlueMotion-konceptet för första gången dem i det helt nya BlueTDI-systemet, säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG.
Mer miljötänkande
Fler av biljättarna ställer ut modeller med fokus på miljön. Här är ett urval:
* Mazda premiärvisar en Mazda2 som har en bränsleförbrukning på 4,2/100 kilometer och ett koldioxidutsläpp på 112 gram per kilometer.
* Hyundai i20 kommer ut med sju bensin- och dieselalternativ. Enligt företaget ska samtliga av dessa ge lägre utsläpp än tidigare.
* Land Rover premiärvisar den första produktionsbilen som är ett resultat av ett investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.
Även andra bilfabrikanter har satsat på grönare alternativ, så vi får säkert anledning att återkomma med mer information i ämnet.
DISKUTERA: Räcker de satsningar som görs nu på grönare alternativ? Eller är det ett spel för att locka tillbaka kunderna?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej jag tror att BMW är seriösa när dom låter kändisar tala om i pressen var dom tycker om deras vätgasbil som bara släpper ut vatten ur avgasröret.Jag tror att den bilen är nära en lansering i stort på marnaden.
Bakåtsträvarna Toyota däremot tycker att Vätgasbilen behöver bara fem underverk för att bli var mans egendom!
Har ställt frågan till BMW vad de gör av NOx som bildas när de förbränner sin vätgas i luft. De talar alltså inte om bränslecell utan traditionell förbränning och då bildas i princip lika mkt NOx som vid andra motorer. BMW Sverige har dock valt att svara med total tystnad. Troligen för att de inte förstått problemet. Inget vidare skulle jag tycka. Vatten blandat med NOx blir nog inget gott att dricka. Vätgasbilen kan man nog forsätta att enbart drömma om.
Synd att det inte lanseras fler bilar som kan köras på biogas. Man vill ju inte byta ner sig nästa gång...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.