Nästa artikel
Mercedes satsar på bantningskur
Framtidsillustration

Mercedes satsar på bantningskur

Publicerad 23 mars 2012 (uppdaterad 26 mars 2012)
Vätgasdrift och superlätta material. Det är Mercedes koncept för att koppla greppet om framtidens prestigebilskunder.

Hittills har Mersa legat efter sina tuffaste tyska konkurrenter, Audi och BMW, när det gäller att bygga lätta bilar. Men om tre år, 2015, ska Mercedes slå tillbaka med en kompositbyggd bil i E-klasstorlek som bara väger 1 300 kilo. Det är ungefär som en VW Golf.  

Istället för en tung hybrid-drivlina planerar den stjärnprydda tillverkaren att i den mest extrema versionen av den nya bilen lansera vätgasdrift, där en bränslecell matar en elektrisk drivlina på sammanlagt 200 hästkrafter. Den totala räckvidden uppges till uppemot 60 mil. 

Som ett andra, mer realistiskt, drivsystem finns en laddhybdrid där en nyutvecklad sexcylindrig och extremt snål förbränningsmotor motor jobbar i samverkan med en elmotor. Mercedes planerar att sälja 100 000 exemplar av den nya superlätta modellen fram till 2017, varav 20 000 beräknas blir bränslecellsbilar.

Problemet med vätgasbilarna blir sannolikt bränslepåfyllnaden. Någon infrastruktur för vätgastankning finns inte i dagens läge och sannolikt heller inte om fem-sex år. Ett annat problem är att vätgas-Mersan riskerar att bli mycket dyr.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes lättviktsbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2012-03-24 18:40
PREVIA

Här står det om vätgasmackar i USA. Det verkar byggas tio om året hitills.
http://www.cafcp.org/sites/files/Action%20Plan%20FINAL.pdf

#7 • Uppdaterat: 2012-03-26 06:56
Serber

Bra med lite gasbilar, Subaru släppte en nyligen också och dieseln får skit (med all rätt) för dåliga utsläpp sen är bensinpriset på uppgång så till och med alla skattesmitare i etanolbil börjar snegla på bränslet dom är byggda för :D

#8 • Uppdaterat: 2012-03-27 16:17
Förstikön (ej verifierad)

Jag har lite svårt att förstå fascinationen över gasbilar med tanke på det fullständigt otillräckliga utbudet av gasmackar. Och då talar vi om flytande respektive gasformig gas plus nu uppenbarligen vätgas. Verkar genomtänkt, eller...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.