Nästa artikel
Mercedes satsar på bantningskur
Framtidsillustration

Mercedes satsar på bantningskur

Publicerad 23 mars 2012 (uppdaterad 26 mars 2012)
Vätgasdrift och superlätta material. Det är Mercedes koncept för att koppla greppet om framtidens prestigebilskunder.

Hittills har Mersa legat efter sina tuffaste tyska konkurrenter, Audi och BMW, när det gäller att bygga lätta bilar. Men om tre år, 2015, ska Mercedes slå tillbaka med en kompositbyggd bil i E-klasstorlek som bara väger 1 300 kilo. Det är ungefär som en VW Golf.  

Istället för en tung hybrid-drivlina planerar den stjärnprydda tillverkaren att i den mest extrema versionen av den nya bilen lansera vätgasdrift, där en bränslecell matar en elektrisk drivlina på sammanlagt 200 hästkrafter. Den totala räckvidden uppges till uppemot 60 mil. 

Som ett andra, mer realistiskt, drivsystem finns en laddhybdrid där en nyutvecklad sexcylindrig och extremt snål förbränningsmotor motor jobbar i samverkan med en elmotor. Mercedes planerar att sälja 100 000 exemplar av den nya superlätta modellen fram till 2017, varav 20 000 beräknas blir bränslecellsbilar.

Problemet med vätgasbilarna blir sannolikt bränslepåfyllnaden. Någon infrastruktur för vätgastankning finns inte i dagens läge och sannolikt heller inte om fem-sex år. Ett annat problem är att vätgas-Mersan riskerar att bli mycket dyr.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes lättviktsbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-23 10:01
1storstark

En vätgasbil ärv väl det optimala. Effekt och räckvidd så den kan konkurera med bensin, E85 och diesel. Infrastruktur borde gå ganska snabbt att bygga ut. E85 tog inte många år innan det fanns överallt. Däremot priset!? Går den att ens tänka på för en vanlig löntagare?

#2 • Uppdaterat: 2012-03-23 13:39
PREVIA

Men före Mercedes kommer så klart en Toyota med sin Vätgasbil 2014.
http://www.toyota.se/innovation/design/concept_cars/fcv-r/index.tmex
http://wheels.blogs.nytimes.com/2011/12/06/in-u-s-hydrogen-cars-may-line-up-with-few-places-to-fill-up/
Det kommer nog ta tid att hitta en mack som har vätgas då installationen av en mack för att tanka kostar ca: 7 000 000 kr vilket måste vara något dyrare än för en tank för etanol som var så svår att gräva ner och tog sån tid.
Femte generationen av en vätgasbil från -toyota ser ut så här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCHV

#3 • Uppdaterat: 2012-03-23 16:13
Mythbuster

Det här brukar MB slänga ur sig vart annat vart tredje år sedan 1998. Tror de fiskar efter intresset. Det finns i dagsläget ingen som helst möjlig lösning som praktiskt fungerar (teknik finns men en rad delar i kedjan som infrastruktur, pris, lagring m.m) som helt enkelt inte finns för vanligt folk. Mesta vätgasen görs dessutom av naturgas. Och för dem finns det gott om bilar som ger bättre miljöprestanda än att gå via vätgas.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-24 06:56
Thommys

Lättviktsbilen kommer i första hand med etablerade drivmedel. Men Mercedes jobbar i dag med att få länder världen över att satsa på utbyggnad av vätgasstationer. Säkert blir det i Tyskland det kommer först.

Det är snart 10 år sedan Mercedes hade vätgasbussar i trafik i Stockholm för att visa upp systemet i vårt land. Så det går trögt. Det krävs att det är många tillverkare som kommer med det för att infrastrukturen för vätgas ska bygga ut. Det är bra många år sedan Mercedes började med utvecklingen och därför kommer det ta bra lång tid innan alla andra tillverkare kan komma med det.

Elmotorer som får sin ström från batterier som laddas via elnätet ligger mycket närmare tillhands än elmotorer som får sin el från bränsleceller som tankas med vätgas. Även om vätgasbilarna kan tankas snabbare och har bättre räckvidd så finns inte bränslet att tillgå i den omfattningen som krävs.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-24 07:27
Irvor

Klart intressant med vikten. Nuförtiden är ju alla bilar så tunga, kanske mycket beroende på bättre krocksäkerhet. Mindre vikt bör innebära lägre förbrukning.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-24 18:40
PREVIA

Här står det om vätgasmackar i USA. Det verkar byggas tio om året hitills.
http://www.cafcp.org/sites/files/Action%20Plan%20FINAL.pdf

#7 • Uppdaterat: 2012-03-26 06:56
Serber

Bra med lite gasbilar, Subaru släppte en nyligen också och dieseln får skit (med all rätt) för dåliga utsläpp sen är bensinpriset på uppgång så till och med alla skattesmitare i etanolbil börjar snegla på bränslet dom är byggda för :D

#8 • Uppdaterat: 2012-03-27 16:17
Förstikön (ej verifierad)

Jag har lite svårt att förstå fascinationen över gasbilar med tanke på det fullständigt otillräckliga utbudet av gasmackar. Och då talar vi om flytande respektive gasformig gas plus nu uppenbarligen vätgas. Verkar genomtänkt, eller...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.