Först ut i Citroëns speciella lyxserie var DS3-modellen. Sedan kom DS4 och därefter DS5. Nästa steg från den franska tillverkaren blir en prestigebil i det riktigt lilla formatet. Den ska byggas på samma tekniska plattform som kommande Citroën C1 och får beteckningen DS1.
Lanseringen sker enligt planerna i mitten av nästa år och den nya lilla lyx-Cittran är i första hand tänkt att ta upp kampen med Fiat 500.
Jämfört med den vanliga C1-modellen får DS1:an – förutom en mer avancerad yttre design – även bättre materialkvalitet i kupén och en betydligt högre utrustningsnivå. Modellen ska också, som tillval, erbjudas med karossen målad i tvåfärgslack.
Från start kommer det att finnas tre olika motoralternativ att välja; två trecylindriga enliters bensinare på 68 respektive 100 hk och en fyrcylindrig diesel på 70 hk. Den senare är utvecklad i samarbete med BMW. Även en GTI-version med 130 hk diskuteras, men den lanseras i så fall i ett senare skede.
Nya DS1 ska byggas i Citroëns fabrik i tjeckiska Kolin. Den blir snäppet mindre än en konventionell småbil och mäter 360 cm mellan kofångarna.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS1?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilen ser riktig fint ut. Den ger ett sportig intryck.
Det blir säkerligen en lyckad insats i samma anda som för DS3 som såldes cirka 300% högre än beräknat efter introduktion (¤).
Min sambo äger en DS3 (110hk, HDI), hon är så himla nöjd. Att köra bilen är en ren nöje, även för mig. Så himla snygg, både utvändigt och invändigt, motorn är en pärla (tyst, riktig pigg med bra botten drag). Den enda minus är att det kommer lite för mycket hög ljud från asfalten (bakhjul) men hon har låg profil sportiga däck, vilket bidrar till högre ljudnivå.
Det är mycket hög komfort i bilen, stolarna är så himla sköna och håller på plats.
PS: Nyligen hyrde jag en Merca C220 CDI, vilken besvikelse det var när det gäller komforten, stolarna var bland det sämsta som jag har provat någonsin. Efter bara 20 minuter körning var det så obekvämt. Körde man lite mer aggressivt hoppade bilen lätt i kurvorna, om underlaget var ojämn.
Jag förstår verkligen alla kritik som ibland florerar på Franska bilar, bl.a. när det gäller komfort. Tyska bilmärken ofta få högt beröm, trots att de är ofta hårda (fjädringar och/eller stolarna).
(¤) målsättning för hemmarknaden var till exempel att sälja 15000 DS3 mellan feb 2010 till feb 2011. Fram till april månad hade Citroen redan sålt 9000 bilar i Frankrike och 80 000 fram till mars 2011 !!!
Ännu en flopp-teckning av Herbert Müdsam och som alla hans tidigare försök så kommer inte heller denna skiss att påminna om den verkliga modellen när den väl släpps. Det förvånar mig att den gode Herbert tror att DS1:an kommer att vara en kortad DS3:a. Om vi tittar på DS-serien - DS3, DS4 och DS5 - så har alla dessa rätt unika profiler och påminner föga om varandra annat än fram- och bakifrån. Silluetterna är olika.
Är det då verkligen rimligt att tro att DS1:an kommer att se ut som en kortad DS33:a? Titta bara på dörren som Herbert har ritat, den är ju tagen direkt från DS3:an. Dock har Herbert valt att ta bort rutan bakom dörren så det är plåt istället. Tror inte det är rimligt på produktionsbilen att den inte har sidorutor...
A andra sidan kanske man inte ska kritisera herr Müdsam, som ju bara mer eller mindre kopierat befintliga skisser...
http://i.auto-bild.de/ir_img/9/1/6/3/7/3/Citro-n-DS1-Illustration-560x373-2eca7c244d3937ac.jpg
Jo det blir ju en rejäl nöt att knäcka och visst behövs det lite fler mindre och roliga bilar.
I fallet citroen så var DS3:an en frisk fläkt,..men dem övriga två "förstår" jag inte alls. (DS4 samt DS5)
Hoppas ju att DS1:an blir betydligt mer lik DS3:an och på så vis "åtkomlig" för den större massan kunder.
En liten och rolig bil ifrån detta fabrikat bör inte kosta mer än max 150.000kr.
Första DS:en, ja den gamla klassiska Paddan, var faktiskt en premiumbil, en lyxbil, en direktörsvagn och statussymbol. Tror många har missat det. Den moderna efterföljaren till DS:en är C6. Det är denna anda som nya DS-serien ska ses, en återupprättelse av DS som premiummärke och statussymbol som det var en gång i tiden. Det som förvirrade köparna då och som fortfarande förvirrar köparna, det är att Citroën gör bilar från de billigaste billigaste till värsta lyxen och allt däremellan. På 60-talet fanns DS i ena änden och "tältet på fyra hjul" 2CV i andra änden av utbudet.
DS4:an gillar jag skarpt. En grand turismo coupé med hög markfrigång, helt klart ett eget och unikt koncept.
"Raphael": Ja nog är Ds4:an unik alltid men jag gillar den som sagt inte....
Ännu "en spik i kistan" blev det då jag insåg att bakfönsterna inte går att hissa ner!
Unikt? Jepp! ...Korkat? Jepp! ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.