Mercedes har inte varit lika snabba att ställa om till eldrift som en del konkurrenter. Även om Mercedes visserligen lanserat en mängd nya laddhybrider är det än så länge suven EQC och familjebussen EQV som börjat säljas bland de helt eldrivna modellerna.
Premiären för den mindre modellen Mercedes EQA har skjutits upp men ska lanseras senare i år.
Det räcker inte om ägarkoncernen Daimler ska kunna utmana konkurrenterna om köparna och komma undan EU:s utsläppsböter – särskilt så länge Mercedes fortsätter sälja prestandabilar med V8- och V12-motorer.
Den svenske Daimlerchefen Ola Källenius har alltså inte haft en hel del utmaningar sedan han tillträdde. Lägg till en aktiekurs som rasat, även om den nu sakta börjat återhämta sig.
Läs också: Mercedes elbilsnyhet försenad – kan dröja ett halvår
Abonnemang och onlineförsäljning
Under tisdagen höll Mercedes ett livesänt event för investerare för att berätta om framtidsplanerna. Viktigast är att satsningen på eldrift ska snabbas på ytterligare. Ola Källenius siktar på en tvåsiffrig vinstmarginal.
– Vi kommer investera där vi kan vinna, växa mer intelligent och omforma vårt industriella fotavtryck, säger han.
Några andra viktiga nyheter som presenterades på eventet:
• Daimler ska kapa fasta kostnader för att spara pengar och dit hör exempelvis återförsäljare. Istället ska Mercedes fokusera mer på onlineförsäljning vilket är betydligt billigare, samt att öka lojaliteten bland kunderna – alltså se till att de fortsätter köpa Mercedesbilar.
• En annan punkt där Mercedes hoppas kunna tjäna mycket mer pengar framöver är digitala tjänster. Det kan till exempel handla om att betala ett månadsabonnemang för tillgång till vissa av bilens funktioner och finesser som ska göra billivet enklare.
Fyra ”undermärken”
Daimler ska tjäna pengar på sina fyra ”undermärken”: AMG (prestandamodeller), EQ (elbilar och laddhybrider), G (terrängbilar) och Maybach (lyxbilar).
Lyxiga elbilsmodellen Mercedes EQS som smygvisats under flera års tid ska nu äntligen presenteras i sin helhet nästa år. Den bygger på en helt ny elbilsplattform (EVA), får upp till 70 mils räckvidd och ska även lanseras i som suv.
Efter EQS ska den mindre modellen Mercedes EQE lanseras. Även den kommer som suv. Dessutom kommer en mindre suv kallad Mercedes EQB.
Fler nyheter som är på gång:
• Mercedes utvecklar en helt separat elbilsplattform kallad MMA för mindre elbilar i kompakt- och mellanklassen.
• Trots elbilsutvecklingen ska Mercedes kapa kostnaderna för forskning och utveckling för att kunna fokusera mer på att förlänga räckvidden och förbättra effektiviteten i nya elbilar. ”Vi siktar på att ta ledningen i eldrift och bilmjukvara med ambitiösa produktutvecklingsmål och snabbare lansering av ny teknologi”, skriver Mercedes i ett uttalande.
• Mercedes bästa ingenjörer ska samlas i ett projekt som går under namnet EQXX och som går ut på att utveckla teknik som förlänger räckvidden i nya elbilar. Tekniken ska sedan dyka upp i produktionsbilar.
• 2024 ska Mercedes lansera ett helt egetbyggt operativsystem kallat MB OS.
Läs också: Mercedes EQS smygvisad – här är nya toppmodellen med eldrift
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.