Siffrorna för hur Mercedesägaren Daimler gick under årets första kvartal är ingen rolig läsning för koncernchefen Ola Källenius. Vinsten före räntor och skatter minskade med nästan 70 procent jämfört med samma period förra året.
Även aktiekursen har kraschat. Börsvärdet har minskat med hela 52 procent det senaste året.
”Kanske är det dags för Daimler att börja tänka på en uppgörelse med tanke på den låga värderingen”, säger Frank Schwope, analytiker på Norddeutsche Landesbank, och syftar på någon form av samarbete med en annan biltillverkare för att dela på kostnaderna.
Han ser framför allt tre olika möjligheter för Daimler: att utöka det nuvarande samarbetet med BMW eller Renault/Nissan eller att samarbeta mer med Volvo som delar samma kinesiska investerare i form av Geely.
Mercedes håller nu på att gradvis öppna fabrikerna i Europa.
Men trots de dystra siffrorna står Mercedes fast vid att lanseringen av nya eldrivna toppmodellen EQS och nästa generation S-klass ska ske som planerat.
Mercedes EQS ska presenteras 2021 och S-klass mot slutet av 2020.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir Mercedes uppköpt av kineserna?
Det som gåt så bra och precis när Ola tar över slår covid-19 till över hela världen.
Det är flera saker som bidrar till sämre lönsamhet, en av dessa är att Mercedes har tappat sitt rykte som tillverkare av kvalitetsbilar som håller år efter år utan krångel och utan dyrare reparationer, som de levde gott på fram till mitten av 80-talet. Deras sista modell som höll i all "evighet" var 200-280 serien som slutade tillverkas 1985. Den anses av många som väldens bästa bil. Nu får man köpa Toyota om man vill ha en hållbar bil över en längre tid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.