Nästa artikel
Mercedes-Maybach S-klass – med komfortläge och V12-motor
Nyheter

Mercedes-Maybach S-klass – med komfortläge och V12-motor

Publicerad 20 november 2020
Mercedes lanserar en extra lyxig Maybachversion för köpare som inte nöjer sig med ”vanliga” S-klass.

En ny generation Mercedes S-klass är alltid en stor nyhet i bilvärlden, eftersom modellen brukar bjuda på tekniska finesser och nyheter som senare dyker upp i billigare modeller.

Men för vissa duger inte en simpel S-klass. För den typen av kunder, som ofta har chaufför, lanseras nu en ännu lyxigare version med Maybachmärke.

Mercedes väckte liv i det insomnade märket Maybach 1997 för att utmana Rolls-Royce. Men de senaste åren har märket inte stått på egna ben utan varit en lyxversion av den vanliga S-klassen.

18 centimeter längre

Så blir upplägget även denna gång. Den nya modellen heter Mercedes-Maybach S-klass och ska sätta en ny nivå för superlyxiga limousinmodeller med fokus främst på baksätet där kunderna kommer spendera mest tid.

Största skillnaden mot långversionen av S-klass är att Maybachversionen har hela 18 centimeter längre axelavstånd. Det innebär dels att passagerarna kan sträcka ut och dels att en Toyota Aygo får plats mellan hjulaxlarna – så långt är axelavståndet.

Hela bilen mäter 5,47 meter på längden vilket även det är 18 centimeter längre än långversionen av S-klass och mer än en halvmeter längre än en Volvo XC90.

Bättre massage

Bland komfortfinesserna finns aktiv bullerdämpning som spelar in ljudet i kupén och skickar ut en motsignal för att sänka ljudnivån, komfortsäten med en ny massagefunktion, geststyrning av vissa funktioner i baksätet, bakdörrar som kan stängas med en knapp och särskilt utvecklad luftfjädring med ”Maybachläge”.

Både sittdynan, ryggstödet och benstödet kan justeras individuellt. Bältet sträcks fram automatiskt när bilen känner av att passageraren ”viftar” med handen i riktning mot bältet.

Laddhybrid senare

Mercedes-Maybach S-klass kommer antingen med en dubbelturbo-V8 med 48-volts mildhybridteknik på 500 hk eller en V12-motor på 630 hk. Båda modellerna är fyrhjulsdrivna. Senare dyker även en laddhybrid upp med en 3,0-liters rak sexcylindrig bensinmotor och totalt 510 hk.

Tvåtonslackeringen görs för hand och kan ta upp till en vecka i lackverkstaden.

De första leveranserna sker mot slutet av året. Kunderna finns främst i Kina, Ryssland och USA.

Läs också: Mercedes "diktatorfavorit" ombyggd – för 33 miljoner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-20 11:40
Masa

Nej - ingen bil som jag skulle vilja köpa (ens om den kostade 200 tusen kr).

#2 • Uppdaterat: 2020-11-20 14:57
Vorwärts

Äntligen!

#3 • Uppdaterat: 2020-11-20 16:38
saabnisse

Trevligt att se en riktig bil bland alla fjuttbilar.
Den har ju sobra linjer och här syns ett bevis på att en bil med stor grill inte behöver se vulgär ut!
Men jag nöjer mig med V8an, jag tycker det blir för dyrt att byta stift i 12an!

#4 • Uppdaterat: 2020-11-20 17:36
Desmoholic

Det är något visst med bilar som dessa, och denna var faktiskt väldigt elegant. Smakfull.
Men jag tar V12:an. Jag drar ner på fredagsölen och köper tändstift för pengarna ;)

#5 • Uppdaterat: 2020-11-20 21:43
Carl Trefalt

Bra för de som har råd.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-21 00:04
Henrik M

Att som nån kalla denna för smakfull får mig att gissa att den har glasbord hemma i guld med rökfärgad glasskiva....;)
Supergrym bil såklart på alla sätt! Men smakfullt 2020? Njae.....

#7 • Uppdaterat: 2020-11-21 00:49
Desmoholic

@Henrik M; jag har varken glasbord eller massa guld hemma. Däremot har jag bröstpanel med träspeglar och howardsoffa. Glasbord i guld passar nog bättre till de som kör mer ”groduppsynta” bilar ;)

#8 • Uppdaterat: 2020-11-21 14:41
Thommys

Den har allt men saknar ändå något som verkligen är exklusivt. Bilar som är förlängda finns långt ner i prisklasser men bilar som har en breddad kaross är ovanligt. Just för att det är dyrt med betydligt fler anpassningar. Ska en bil vara mäktig så ska den även imponera på bredden. Helst på höjden också. I en Rolls-Royce sa man förr att man klev upp i. Bilar som är lågbyggda för att vara bränslesnåla och få roligare väghållning i denna klass passar inte in. Sedan är det inte storleken på fälgen som ger maffigt intryck utan det är stoleken på hela hjulet. Låga profiler ger bara ett omoget intryck. I en lyxbil ska man kunna sitta med benen brett isär och kunna stäcka uppåt på armarna. Dessutom ska man kunna se ner på folk i vanliga sedaner och kombibilar.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-21 16:57
perin

En Kia?

#a • Uppdaterat: 2020-11-22 15:33
perin

@Ola12: Jag vet inte vad du menar, men jag har vare sig ägt eller kommer att äga en Kia eller MB. Om jag av någon anledning skulle ändra mig, så hade jag valt det sistnämnda om det är någon tröst för dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.