Den nya växellådan med nio steg ersätter sjustegade 7G-Tronic och kommer så småningom att erbjudas till flertalet av Mercedes modellserier. Lådan lanseras i september och debuterar i årsmodell 2014 av E-klass (E350 BlueTec).
Enligt Mercedes ska de två extra växlarna göra det möjligt för motorn att alltid arbeta på det mest fördelaktiga varvtalet, vilket i högre hastigheter innebär så lågt varvtal som möjligt. I 120 km/tim ska E350 BlueTec varva 1 350 v/min på nians växel.
Resultatet blir lägre bränsleförbrukning, mindre vibrationer från motorn och dämpat buller. Växellådan ska också klara att hantera mer kraft än tidigare – upp till 1 000 Newtonmeter – samtidigt som den väger mindre än sin föregångare.
I kombination med V6-motorn på 3,0 liter och 252 hästkrafter i E350 BlueTec stannar förbrukningen på 0,53 l/100 km för sedanvarianten och 0,55 l/100 km för kombin.
Diskutera: Vad tycker du om den nya växellådan?
En ny generation C-klass är på gång, troligen kommer den bilen att få premiär under hösten 2020. Både sedan- och kombimodeller kommer, men det är inte säkert att båda karosstyperna hinner hit under nästa år.
Troligen presenteras C-klass först som sedan, medan det dröjer några månader innan kombin visas upp. Längre fram kommer också troligen en coupé samt en cabriolet av C-klass.
Det ryktas också att en C-klass i All-Terrain-utförande kommer, men det lär dröja något. En elektrisk version av nya C-klass kan också dyka upp, men kanske inte under nästa år.
En bil som säkert kommer att stå hos handlarna under våren är fyrhjulsdrivna GLE i coupéutförande. Jämfört med vanliga GLE är coupén 1,5 cm längre, 6,3 cm bredare och 5,6 cm lägre.
Motoralternativen är dieslar på 272 eller 330 hk samt en vässad AMG-version på 435 hk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har en E-klass 2013 idag (som jag hittills hunnit köra 2600 mil med till ett genomsnitt av 0,53l/mil (E220 cdi). Är mycket nöjd och således även med 7g-tronic som jag har... Alltid spännande med ny utrustning och utveckling och ser fram emot att prova denna 9g-tronic!
220-motorn är grymt fin att köra. Om man inte lider av prestandasjukdomen (som tyvärr fortfarande är rätt vanlig) är den här motorn optimal i E-Klassen.
1 000 Newtonmeter. Det innebär nu att även V12-motorn kommer att kunna få fler växlar än 5, som den hittills fått nöja sig med. 7G- lådan har inte varit tillräckligt dimensionerad för V12:ans 830 Nm. Lika så innebär det att AMG-modellerna kommer kunna få 4WD.
Lite märkligt bara att lådan inte var klar till nya S-klassen. Det kan vara taktiskt också. Den kan få S-klass folk att byta en gång till, för de som byter när det kommer något nytt. Precis som 9G-lådan nu ger lite extra skjuts till E-klassen.
Är det högre verkningsgrad i en planetväxel än i en steglös (CVT) växellåda?
Eller tål den högre moment?
Med modern elektronik borde det väl annars inte vara något problem att styra en steglös låda som man vill.
Jag menar - nio växlar plus momentomvandlare...
Totalverkningsgraden är knappast högre i en 9.stegs momentomvandlarlåda än i en CVT, men antagligen är det svårt att överföra det höga momentet utan att den blir alltför stor och tung.
Det finns en möjlighet att hålla ner storleken genom att öka varvtalet på ingående och utgående axlar, men då minskar verkningsgraden samtidigt p.g.a. de extra anpassningsväxellådorna
Förbrukningssiffrorna slutar aldrig att förvåna men själv förvånas jag bara i dessa sammanhang över att folk fortfarande sväljer dem med hull och hår.
Det går knappt att köra en småbil under normala förhållanden runt en halvliter milen men lägg till en stor motor,flertalet hundra kg och en halv miljon så ordnar sig allt .... ;)
Här nämns ordet utveckling. Jag tolkar det som inveckling. Tillverkarna jublar. De får sälja nytt hela tiden eftersom det blir omodernt efter ett halvår.
Även om nyheter blir "gamla" så småningom så är detta utveckling helt klart. Gjorde man inte detta så skulle utvecklingen stå still.
Planetväxel har bara en fast utväxling det är därför man ser fler planetväxlar på bilden här ovan. CVT växellådan har helt steglöst utväxlingsförhållande vilket gör den bättre än dubbelkopplingslådan när det gäller verkningsgraden.
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/MAGAZINE/cvt_2.html
Att Toyotas hybridbilar kan ha en steglös utväxling trotts att man har bara en planetväxel beror på att en del av planetväxeln styrs varvtalet av elmotorer.
Många traktorer och stridsvagnar har idag CVT växellådor som klarar mycket höga effekter. Klarar CVT lådorna att sitta i tanks så orkar de säkert av effekten och vridmomentet i en bil ser man i uppvisningen här där stridsvagnen går lika fort bakåt som framåt.
http://youtu.be/fSmVORpXFUE
PREVIA, du får gärna utveckla det du skriver att en planetväxel skulle ha bara en fast utväxling.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.