Efter flera års rykten och smygvisningar har Mercedes nu visat upp en eldriven version av terrängikonen G-klass. Den döps inte till EQG som många trott utan får det tillkrånglade namnet ”Mercedes G580 with EQ Technology”.
Bilen har fyra elmotorer som tillsammans ger 587 hästkrafter och 1 164 Nm. Batteripaketet är på 116 kWh, kan snabbladdas med 200 kW och ger en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på strax över 47 mil.
Den kantiga designen och tjänstevikten på tre ton ger en snittförbrukning på mellan 27,7 och 30,3 kWh/100 km. Det gör modellen till en av de allra törstigaste elbilarna som går att köpa. Den 2,8 ton tunga Hongqi E-HS9 har som jämförelse en angiven förbrukning på 21,7 kWh/100 km med 120 kWh-batteri.
För att prestera bra i terrängen har bilen lågväxel, rejäla skydd för underredet, virtuell diffspärr och funktionen G-Turn som gör att bilen kan ”vända på en femöring”. Här kan du se hur den manövern ser ut.
För de som gillar V8-motoriserade G-klass finns också funktionen G-Roar (jo, den heter så) som inspirerats av bensinmotorn.
Mercedes G580 kommer först i ett välutrustat ”Edition One”-utförande för strax under 2,3 miljoner kronor. Därefter följer mindre dyra versioner som börjar på 1,7 miljoner.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-04-27 22:51 Raphael skrev: gmogmo skrev:…
- 2024-04-27 12:20 Det går aldrig att förstå…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.