Nästa artikel
Mercedes EQXX halverar förbrukningen på testrunda
Nyheter

Mercedes EQXX halverar förbrukningen på testrunda

Publicerad 14 april 2022 (uppdaterad 14 april 2022)
Mercedes har kört en testrunda med supereffektiva elbilen EQXX. Förbrukningen blev bara hälften så hög som i EQS.

Mercedes visade upp konceptbilen EQXX tidigare i år med fokus på låg förbrukning och lång räckvidd. Den supereffektiva elbilen ska inte sättas i produktion, men en del av tekniken ska hamna i produktionsbilar framöver.

Nu har Mercedes EQXX körts totalt 100,8 mil på en testrunda från Tyskland genom Italien till Frankrike. Snittförbrukningen blev 8,7 kWh/100 km – en imponerande siffra som till exempel bara är hälften så hög som i produktionsbilen Mercedes EQS.

Rekordrundan gjordes i en snittfart på 87 km/tim, men testförarna hängde ändå med i trafiken och på autobahn ökade farten till 140 km/tim. Där spelar det låga luftmotståndet stor roll.

Mercedes EQXX har solcellspaneler som sänker förbrukningen samt ett lättare batteri och en 44 procent effektivare drivlina än i andra elbilar. Det finns också ett smart system som kan använda passiv kylning eller värmepump på ett effektivare sätt än i vanliga elbilar för att kyla ned batteriet. Trots att batteriet är på 100 kWh är det bara hälften så stort rent fysiskt som ett konventionellt batteri.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 15 april 2022 John2008 skrev: Axa skrev:…
  • 15 april 2022 Pi Förtydligande ovan, jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.