Mercedes visade upp konceptbilen EQXX tidigare i år med fokus på låg förbrukning och lång räckvidd. Den supereffektiva elbilen ska inte sättas i produktion, men en del av tekniken ska hamna i produktionsbilar framöver.
Nu har Mercedes EQXX körts totalt 100,8 mil på en testrunda från Tyskland genom Italien till Frankrike. Snittförbrukningen blev 8,7 kWh/100 km – en imponerande siffra som till exempel bara är hälften så hög som i produktionsbilen Mercedes EQS.
Rekordrundan gjordes i en snittfart på 87 km/tim, men testförarna hängde ändå med i trafiken och på autobahn ökade farten till 140 km/tim. Där spelar det låga luftmotståndet stor roll.
Mercedes EQXX har solcellspaneler som sänker förbrukningen samt ett lättare batteri och en 44 procent effektivare drivlina än i andra elbilar. Det finns också ett smart system som kan använda passiv kylning eller värmepump på ett effektivare sätt än i vanliga elbilar för att kyla ned batteriet. Trots att batteriet är på 100 kWh är det bara hälften så stort rent fysiskt som ett konventionellt batteri.
Kommentarer till artikeln (25)
- 15 april 2022 John2008 skrev: Axa skrev:…
- 15 april 2022 Pi Förtydligande ovan, jag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.