Nästa artikel
Mercedes EQXX ska klara 100 mil på en laddning
Nyheter

Mercedes EQXX ska klara 100 mil på en laddning

Publicerad 4 januari 2022 (uppdaterad 4 januari 2022)
Mercedes nya konceptbil lockar med lågt luftmotstånd och kompakt lättviktsbatteri. Resultatet är extremt låg förbrukning.

Förra året smygvisade Mercedes en ny eldriven konceptbil, och nu är den officiell. Den heter Mercedes EQXX och har extremt lågt luftmotstånd, något som ger en räckvidd på upp till 100 mil.

Aerodynamiken har förbättrats med hjälp av olika knep, bland annat speciella luftintag och fälgsidor i magnesium samt en utfällbar diffuser bak. Räckvidden blir därmed lång utan att bilen behöver ha ett stort och tungt batteripaket.

Mercedes ingenjörer siktar på en förbrukning på bara 10 kWh/100 km, vilket i så fall är rejält mycket snålare än de bästa elbilarna i dag.

Trots att batteripaketet med 900-voltsteknik är lika stort som i Mercedes EQS (100 kWh) är det bara hälften så stort rent fysiskt och hela 30 procent lättare. Tjänstevikten för bilen ligger på 1 750 kg.

Mercedes siktar på en förbrukning på bara 10 kWh/100 km

Mercedes EQXX bjuder även på 117 solceller på taket som ger upp till 2,5 mils räckvidd och bromsskivor i aluminium för att spara vikt. Någon effektbomb är det dock inte tal om – bilen har ”bara” 204 hk och bakhjulsdrift.

På insidan finns en enorm, horisontell 47,5-tumsskärm och flera annorlunda material tillverkade av exempelvis kaktus, svamp och återvunna sopor.

Mercedes ska förmodligen inte sätta EQXX i serieproduktion, men flera av finesserna kommer säkert dyka upp i framtida produktionsbilar – bland annat solcellstaket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 5 januari 2022 En sån fast utan baksäte och…
  • 4 januari 2022 Kul att bränsleeffektivitet…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.