Nästa artikel
Mercedes G-klass får finalversion
Nyheter

Mercedes G-klass får finalversion

Publicerad 11 maj 2011 (uppdaterad 11 maj 2011)
Legenden Mercedes G-klass sjunger på sista versen. Inte konstigt, grundkonstruktionen är 32 år nu. Dags för finalfyrverkeri.

Terrängkompetenta G-klass finns i två karossversioner. Med kort hjulbas har karossen tre dörrar, den längre är en femdörrarsmodell. När G-klass står inför det största generationsskiftet på 32 år så ska de utgående modellerna firas.

Minstingen kommer i en version som heter "BA3 Final Edition" och den större modellen heter helt enkelt "Edition Select".

De korta versionen kan få med dieseln 350 Bluetec (V6 med 211 hästar och 540 newtonmeter) eller bensindrickande V8-motorn 500 på 5,5 liter och 388 hästkrafter samt 530 newtonmeter. Femdörrarsversionen blir bara tillgänglig med bensinmotorn.

Trots bilens gamla yttre går kraften ner i alla fyra hjul via den senaste automatväxellådan 7G-Tronic. Som den terrängbil detta är har den tre differentialer med upp till 100 procents låsning.

Unika detaljer
"BA3 Final Edition" får bland annat skrämbreddare lackerade i karossfärgen, femekrade 18-tumsfälgar, fotsteg, AMG-grill, bakre stänkskydd och soltak. Inredningen bjuder på lyxiga träpaneler och lädersäten. Framstolarna som är full elektriskt justerbara har även kylfläktar.

Vi går över till "Edition Select" som sticker ut med skärmbreddare lackerade i svart metallic. Karossen går att få i de exklusiva färgerna "mystic white", "palladium silver metallic", "thulite red metallic" och "obsidian black metallic".

I skyddslisten på karossidorna finns inlägg av kolfiber. Fälgarna på 18 tum är svartlackade och vid fotstegen märks de sidomonterade AMG-ändrören. Den påkostade inredningen går att få i tvåtonsläder, eller helt svart för den som önskar det.

Några svenska priser är inte klara men i Tyskland kostar G 350BlueTec "BA3 Final Edition" 90 511 euro och G 500 "BA3 Final Edition" 100 685 euro. Priset för G 500 "Edition Select" är inte klart.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes G-klass?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-11 15:20
Raymond K (ej verifierad)

Fattar inte vilka som skall köpa denna bilen.
Med skärmbreddare, 18 tumsfälgar, träpaneler och lädersäten riktar sig denna kolossen till oss som bara kör asfalt men designen och den kompetenta fyrhjulsdriften riktar sig till bönder eller äventyrare som inte kan köra terräng i Sverige eftersom det är förbjudet om det inte är en ren terrängbana anlagd för entusiaster. Dessutom är den ju inte direkt så billig att den säljs till vanliga barnfamiljer.
Vill företagsledare åka en Offroad-jeep?

#2 • Uppdaterat: 2011-05-11 16:07
KaptenOberkommando

Raymond: Ja, inte är det svenskar som ska köpa den här bilen. Bilen är en ikon i hemlandet Tyskland samt i Österrike och Schweiz - särskilt i Alperna förekommer den frekvent. Vad säger oss detta? Jo, den här bilen är avsedd för de mycket svåra förhållanden som råder i alptrakterna. Räddningstjänsten i de tre länderna har bilen i sin flotta, företag i bergs- och skogssektorn har den, läkare och andra använder den i dessa besvärliga bergsområden. T.ex. i den tyska tv-serien "Bergdoktorn" användes den av läkaren i serien. (Tror också att den användes i tv-serien "Kliniken" [Die Schwarzwaldklinik], som också den handlade om läkare och sjukhus.)

Kort sagt: Den här bilen är i första hand en bil för tyskar, österrikare och schweizare i de mycket krävande alplandskapen. Andra som köper den köper den mest för "nöjes" skull. Från början var den en ren arbetshäst, men har med åren - och det tilltagande intresset för Suvar - brutit ny marknad på ålderns höst.
Och det kan jag säga: Kör man fast med den här var det meningen att man skulle köra fast!

#3 • Uppdaterat: 2011-05-11 16:48
Raymond K (ej verifierad)

Herr Ober!
Dina synpunkter är en ganska god förklaring.
Perfekt bil för räddningstjänsten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.