Artikeln publicerades 2020-03-12 och uppdaterades 2020-03-18.
Torsdagen den 12 mars blev en nattsvart dag för Europas börser. OMX Stockholm backade med 11,1 procent medan Nasdaq backade med 10,6 procent – de största rasen i modern tid och värre än finanskrisen 1987.
Även för biltillverkarnas aktiekurser bjöd torsdagen på skräcksiffror. En av de största nedgångarna stod Mercedesägaren Daimler för, där aktiekursen när den här artikeln skrevs backat nästan 19 procent och där aktiekursen nu bara är hälften så hög som vid årsskiftet.
Det blir en tuff utmaning för Daimlerchefen Ola Källenius som tidigare i år aviserat nedläggning av flera modeller och lanserat flera sparpaket där tusentals anställda kommer få gå.
Nästan lika illa är läget för Fiat/Chrysler och Volkswagen där aktiekurserna sjunkit 18 respektive 15 procent när den här artikeln skrevs. Även BMW, General Motors och Tesla har backat över tio procent.
Fiat/Chrysler är förstås hårt drabbade på grund av märkets närvaro i Italien där coronaviruset lett till masskarantän. Flera av de italienska fabrikerna är stängda. Ferrari kan tills vidare hålla fabriken öppen.
Volvoägaren Geely Automobile backade fem procent under torsdagen och aktiekursen är nu på samma nivå som i början av februari.
Det är framför allt de stora biltillverkarna som massproducerar bilar i stor skala som drabbas hårdast av coronaviruset. Siffrorna ser något bättre ut för exempelvis Ferrari och även för de japanska tillverkarna. Teslas aktie har drabbats hårt under torsdagen men är fortfarande upp 39 procent hittills i år.
Uppdatering 18 mars: Fem dagar efter den "svarta torsdagen" fortsätter biltillverkarnas aktiekurser att backa. Nästan alla stora biltillverkare har nu helt eller delvis stängt ned fabrikerna och då är det inte underligt att börsvärdet rasar.
Tesla, där aktiekursen ökat enormt de senaste månaderna, har de senaste fem dagarna backat med 34 procent. Fiat/Chrysler, General Motors och Volkswagen backar nästan lika mycket. De japanska biltillverkarna har det dock inte riktigt lika tufft. Honda backar åtta procent och Toyota bara med en procent.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.