Bilarna får tillägget GTS och extra hästkrafter.
I början av förra året bytte Boxster och Cayman bort sina sugmotorer mot turboladdade motsvarigheter med två cylindrar färre än förut. Dessutom tillades siffran 718 i namnet. Nu får roadstern och coupén med mittmonterade motorer ett av Porsches sportigaste utföranden, GTS.
Den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har ökat effekten till 365 hästkrafter tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Det är 15 hästkrafter mer än i 718 S och 35 hästkrafter mer än i gamla Cayman och GTS med sugmotorer. Sexväxlad manuell låda är standard, automatiska dubbelkopplingslådan PDK tillval. Med den senare accelererar GTS-modellerna från noll till hundra kilometer i timmen på 4,1 sekunder. Sport Chrono paketet ingår, liksom mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter.
Utseendemässiga detaljer som skiljer GTS-modellerna från de vanliga 718-bilarna är specialdesignad frontspoiler, fram- och baklyktor tonade i svart och svart bakre kjol. Avgasrören är centralt placerade. På insidan vet man att man sitter i en GTS tack vare stoppuret på instrumentpanelen, liksom Alcantara-detaljer i sportsäten, samt på ratt, armstöd och mittkonsol. Med appen Porsche Track Precision kan föraren spela in och analysera kördata på sin smartphone.
Bilarna är beställningsbara nu och kommer till bilhandlarna i början av nästa år. 718 Boxster GTS kostar från 779.000 kronor och Cayman GTS går loss på 758.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 718 Cayman GTS och 718 Boxster GTS?
Den fyrcylindriga 2,5-liters boxermotorn har ökat effekten till 365 hästkrafter tack vare en nyutvecklad insugningskanal och optimerad turbo. Det är 15 hästkrafter mer än i 718 S och 35 hästkrafter mer än i gamla Cayman och GTS med sugmotorer. Sexväxlad manuell låda är standard, automatiska dubbelkopplingslådan PDK tillval. Med den senare accelererar GTS-modellerna från noll till hundra kilometer i timmen på 4,1 sekunder. Sport Chrono paketet ingår, liksom mekanisk differentialspärr och Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänker karossen med tio millimeter.
Utseendemässiga detaljer som skiljer GTS-modellerna från de vanliga 718-bilarna är specialdesignad frontspoiler, fram- och baklyktor tonade i svart och svart bakre kjol. Avgasrören är centralt placerade. På insidan vet man att man sitter i en GTS tack vare stoppuret på instrumentpanelen, liksom Alcantara-detaljer i sportsäten, samt på ratt, armstöd och mittkonsol. Med appen Porsche Track Precision kan föraren spela in och analysera kördata på sin smartphone.
Bilarna är beställningsbara nu och kommer till bilhandlarna i början av nästa år. 718 Boxster GTS kostar från 779.000 kronor och Cayman GTS går loss på 758.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 718 Cayman GTS och 718 Boxster GTS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Overkill. Priserna i 911-nivå. Hur många köper en Porsche för bankörning? Idén från början med Boxster var väl en billigare "Folk-Porsche". Eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.