Bilägare som byter försäkringsbolag kan spara mycket pengar. Företagen slåss om kunderna och är ofta beredda att ge rabatter för att locka nya kunder.
Men att erbjuda ett betydligt lägre pris för nya kunder än till lojala kunder som haft samma försäkringsbolag i många år, och att höja priserna mer för lojala kunder över tid, är något som fått Finansinspektionen att reagera.
Myndigheten ska nu köra igång en granskning som ska vara klar innan sommaren.
− Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist. Och med det förutsätter vi att försäkringspremien för en trogen kund inte ska vara högre än för andra kunder i samma riskgrupp, säger Åsa Larson som är chef på Försäkringsområdet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 11 april 2022 Jag är en riktig hora när…
- 8 april 2022 Pi skrev: Intressant Dana -…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.