Hyundai ska börja sälja en ny medlem i den så kallade Ioniq-familjen. Efter kantiga och 1980-talsinspirerade Hyundai Ioniq 5 kommer nu Ioniq 6 som istället blir en superslank sedan.
Tanken är att sänka luftmotståndet så mycket som möjligt för att leverera lägre förbrukning och längre räckvidd. Enligt Hyundai blir Ioniq 6 en av de mest energieffektiva elbilarna på marknaden.
På onsdagen släppte Hyundai den officiella räckviddssiffran som hamnar på upp till 61,4 mil enligt WTLP-körcykeln. Luftmotståndskoefficienten är 0,21 vilket i så fall är extremt lågt. Motsvarande siffra för Ioniq 5 är 0,29.
Snittförbrukningen vid blandad körning är 13,9 kWh/100 km, men bara i modellen med minsta batteriet. Med större batteri och fyrhjulsdrift stiger förbrukningssiffran en aning.
Hyundai Ioniq 6 kommer i flera utföranden. Billigast blir modellen med 53 kWh-batteri och tvåhjulsdrift som klarar knappt 43 mil på en laddning.
Aktiva ”flärpar” som kan öppnas och stängas vid behov, infällda dörrhandtag, sluttande bakparti, täckt underrede och en stor spoiler hjälper till att sänka luftmotståndet, liksom de ”igentäppta” fälgarna.
Digitala backspeglar med kameror ersätter vanliga speglar. Bilden visas på en skärm på insidan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (44)
- 10 oktober 2022 EQB har högt golv i baksätet…
- 10 oktober 2022 Gaston skrev: Testat EQB?…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.