Nästa artikel
Mazdas strulande mobilapp retar upp elbilsägare
Nyheter

Mazdas strulande mobilapp retar upp elbilsägare

Publicerad 29 mars 2021
Kupévärmen i Mazdas elbil kan bara aktiveras 2 gånger av 20. Felet har funnits i flera månader men en lösning ska tas fram ”skyndsamt”.

Många nya bilar säljs med internetuppkoppling för att ägarna ska kunna hålla koll på dem via en mobilapp. Det kan vara smidigt för att till exempel starta kupévärmen eller kolla att dörrarna är låsta.

För elbilar och laddhybrider är appen ett viktigt försäljningsargument. Den används för att se batterinivån och kontrollera att bilen laddas som den ska.

Men tyvärr har det visat sig att många av biltillverkarnas appar fungerar dåligt. Vi har tidigare skrivit om Volkswagens strulande mobilapp, och även den populära Volvoappen har haft problem i flera veckors tid. Rent generellt får de flesta bilappar dåligt betyg av ägarna, enligt en genomgång Vi Bilägare gjort.

Inte heller Mazdas app som kallas MyMazda får något toppbetyg, åtminstone inte av en ägare till elbilen MX-30. Han lyckas bara starta värmen i bilen 2 gånger av 20.

Problemen har pågått i fyra månaders tid och Mazda påstår sig ha ”vissa driftstörningar”. En lösning ska tas fram ”skyndsamt” men än så länge har inget hänt.

Vi har sökt Mazda för en kommentar.

Läs också: Ägarna slår larm: Så dåliga är bilarnas appar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.