Volkswagens mobilappar sägs i reklamen ge ”enkel tillgång till mer information”. Men i verkligheten har många bilägare blivit frustrerade över Volkswagens mobilappar.
Det kan handla om att appen inte ansluter mellan bilen och VW:s centrala servrar. En del blir utloggade och måste logga in igen. Ett annat problem är att appen svarar att den har uppdaterat uppgifterna, men att dessa inte stämmer eller att åtgärderna inte går att utföra.
Uppkopplingstjänsterna, som kallas ”We Connect” och ”Carnet”, kräver två olika abonnemang. Dessa är gratis de första tre åren men kostar sedan drygt 1 700 kr att förlänga för två år.
– Det känns ju inte rimligt att betala så mycket för en tjänst som fungerar så dåligt, tycker Per-Arne Scotte, en av de drabbade bilägarna. Volkswagen har marknadsfört det offensivt med den uppkopplade bilen, men systemet verkar inte färdigutvecklat.
100 bilägare
Han har en Volkswagen Passat GTE 2016, en av de modeller som haft krångel med applikationerna. Via en Facebooksida startade en gruppreklamation med omkring 100 bilägare som hade samma problem.
– Vi tröttnade på att Volkswagen inte fick ordning på problemen, trots att de gått över fyra år sedan de första felen började komma. Volkswagen verkade inte förstå omfattningen av problemen, säger Per-Arne Scotte.
Det viktigaste för många är enligt honom att kunna styra klimatregleringen via appen, alltså starta uppvärmning på vintern eller kylning på sommaren.
– Man ska också kunna kontrollera om bilen är låst eller status på laddningen. Men eftersom appens uppgifter ofta inte stämmer vågar man inte riktigt lita på det här.
4 av 10 har haft problem
Uppkopplingsproblem har förekommit även på bilar efter faceliften 2019. Enligt en enkät på Facebooksidan har drygt 38 procent av bilägarna haft problem med att appen bara fungerar ibland. Bara sju procent uppger att appen funkar som förväntat, medan sju procent har haft så pass stora problem att de slutat använda funktionerna helt.
Volkswagen är medvetna om att en del kunder haft krångel med uppkopplingstjänsterna. En del kunder har också fått gratis förlängning av avtalen som kompensation för problemen.
Varför har det varit problem med uppkopplingstjänsterna?
– Anledningen ligger i komplexiteten av hela systemet. Det är flera märkens modeller som ska hanteras och det handlar om kontrollenheter från fler än en leverantör. Även om vi använder oss av samma telekomleverantörer som kunderna har för sina mobiltelefoner så finns det en skillnad i teknologi. Man kan inte jämföra nätverkstillgänglighet med hur det ser ut i mobilen. Det betyder att bilen kan vara offline även om telefonen säger att man är online, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige.
– Vi arbetar med denna fråga och förbättrar kontinuerligt stabiliteten i våra system. Det handlar inte enbart om att åtgärda en bugg i en mjukvara. Det handlar om ett system med många variabler och som ständigt utvecklas. Det kan också röra sig om serverunderhåll, säkerhetsuppdateringar, nya funktioner och tjänster. Därför är det ett väldigt komplext system.
Läs också: Ny larmrapport om Volkswagen ID 3 – 300 fel om dagen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har jag köpt en bil som jag kan styra funktioner som förvärmning, laddning mm via telefonens app så ska det fungera.
Ja jag skulle bli vansinnig om en sådan sak inte fungerar i appen.
Det spelar ingen roll att det fungerar i bilen.
Men tittar man på några märkesforum så finns det drabbade med andra fabrikat också med typen appstyrning.
Men man undrar hur det kan vara typ 60-80% som aldrig har problem med appstyrningen.
Borde det inte strula för alla tycker jag som novis.
Eller det borde kanske bero på uppkoppling i vissa fall?
VW igen!!!
Synd att "We disconnect" inte funkar som det skall..
Det låter som att de är kvar där de var 2014.
Det enda jag vill ha en app till är att kunna starta förvärmningen i bilen på olika sätt, antingen direkt, schemalagt eller vid ett planerat klockslag en gång. Att se om bilen är låst eller hur mycket tryck det är i däcken ger mig inte så mycket på distans.
Till VW:s försvar kan jag säg att det inte bara är den som krånglar, jag har en massa funktioner som inte funkar som utlovat på min bil heller (och det är ingen VW). Standardsvaret från app-supporten är att det kommer att fixas i nästa uppdatering. Låter bra, två uppdateringar senare väntar jag fortfarande på den uppdatering som ska fixa felen.
Jag har en Skoda Superb laddhybrid och den har precis samma problem, troligen för att det är samma system som hos VW. Jag har dock ytterligare problem med mitt fullkomligt odugliga infotainmentsystem som inte låter min mobil koppla upp sig mot bilen, vare sig via Blåtand, USBc-kabel eller Wifi. Fram tills nyss så fungerade vissa uppkopplingar sporadisk (helt stokastiskt som det verkade) men sedan jag fick det eminenta rådet att "boota om" systemet genom att hålla in on/off-knappen i tolv sekunder så slutade alla typer av uppkoppling att funka helt och hållet. Skoda menar att det ska komma en uppdatering, men de kan inte längre säga när. Från början sa de under Q3 2020 men det är ju passerat och nu har de ingen aning! Själv misstänker jag att det ligger tyska sk. IT-ingenjörer bakom alla dessa delar, och då känns det långsökt att de nånsin kommer att få ordning på nånting. Tyskarna är bra på mycket men de lämnar en del övrigt att önska när det kommer till ämnena IT och korruption...
Jag kan inte låta bli att fundera över hur det ska gå med deras avancerade HUD …
Jag har för närvarande en Passat GTE -20 och jag håller med om att appen inte fungerar som den ska. Jag använder den mest för att starta parkeringsvärmaren och vid cirka 25% av försöken så får jag ett felmeddelande och anmodas försöka senare. Dessutom är appen oerhört långsam.
Har ägt en golf GTE i två månader.
Två gånger med jämnt mellanrum har jag hittills blivit utloggade från appen med problem att logga in direkt efter.
Och rent allmänt så är appen seg och långsam innan feedback.
Nu är det väl ingen tröst men både kona och bmw ägare mfl klagar på sina appfubktioner.
Men så otroligt värt och skönt att alltid kliva in i en varm och skön bil på vintern.
Appen för ID3 är ännu sämre som mjukvaran i bilen med för den delen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.