Till skillnad från sina japanska konkurrenter har Mazda varit förvånande tysta på den elektriska fronten under de senaste åren.
Mitsubishi, Nissan och Subaru säljer redan elbilar på hemmamarknaden. Nästa år kommer också Toyota och Honda med sina första helelektriska personbilar.
Först nu meddelar Mazda att tillverkarna planerar att lansera en egen elbil baserad på modellen Demio, som i Europa går under namnet Mazda 2. Men man tiger om detaljerna och avslöjar bara att räckvidden beräknas till 200 kilometer.
Elektrisk leasing
Dyra komponenter gör att dagens elbilar får bära väl tilltagna prislappar. Mazda planerar istället att erbjuda leasing av fordonen från våren 2012, inledningsvis till framför allt myndigheter och vagnparksägare.
Än så länge finns inget besked om planer för att lansera elbilen utanför Japan.
Diskutera: Vad tycker du om leasing av elbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Leasing av elbilar gör att man kommer förbi en del av problemet med elbilens höga inköpspris; leasingen kan ta med de låga driftskostnaderna på ett annat sätt än man själv kan i sin köpkalkyl. Rätt tänkt!
Helt rätt - ett sätt att få igång marknaden. Vem vill köpa en elbil med verklig räckvidd på 70-80 km för 350-400000?! Mazda 2 ser ju iallafall snygg ut till skillnad från Nissan Leaf el Mitsubishi miev eller vad den heter. Dessa skulle jag aldrig köpa.
Men allt beror ju på kostnaderna, att leasa en bil blir sällan billigare än att äga, men man slipper ligga ute med en massa pengar förstås.
Dessutom är det ju oerhört osäkert att köpa en helt ny modell.
Är den dessutom utrustad med en ny teknik är det ju ännu mer osäkert.
Litar bara på Mercedes. De enda som håller med delar även när bilarna blir riktigt gamla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.