Nästa artikel
Mazda2 årets bil i världen
Nyheter

Mazda2 årets bil i världen

Publicerad 25 mars 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
En internationell jury bestående av 47 motorjournalister från hela världen har utsett Mazda2 till årets bil i världen. Mazdan vann finalen före Forrd Mondeo och Mercedes C-klass.
En överkvalificerade testvinnare

1. En BMW 5-seriemodell av den här kalibern är närmast överkvalificerad för svenska vägar. Med en så ofantlig prislapp har man förstås rätt att ställa mycket höga krav på allt – och bilen uppfyller dem nästan undantagslöst. Framför allt imponerar den urstarka dieselmaskinen och dess sömlösa samarbete med växellådan, oavsett körsituation eller hastighet. Man behöver inte kryssa i alla oändliga tillvalsmöjligheter för att få den upplevelsen. När det gäller finish och åkkomfort finns inte heller mycket att önska, men testexemplarets extrema hjul och lågprofildäck tar ner den total komfortnivån en aning. Ekonomin är knappast en stark punkt, däremot är rostskyddet bland det bästa vi stött på.



2. Nya Audi A6 vore vinnaren här om inte drivningskaraktären varit så konstig. Problemet är att vi upplevt samma fenomen i A7 med samma motor och växellåda. När det gäller många övriga egenskaper, särskilt åkkomfort och smidighet, är nya A6 absolut etta i trion.



3. Att Volvo hamnar sist har inget att göra med att bilen skulle vara sämre än tyskarna – egenskaperna överlag är absolut jämbördiga i S90, som dessutom har rymligast kupé. Det går dock inte att komma runt att motorn upplevs som tunn i detta sällskap.



 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Om jag fick välja fritt är det inget snack om saken. Då hade jag tagit BMW:n, en körmaskin som klår det mesta i klassen. Men jag hade valt bort testbilens ultratunna däck, de gör mer skada än nytta. Audin lockar med generöst teknikinnehåll och en fenomenal fjädringskomfort. Drivlinans märkliga ”ketchup-effekt” saboterar dock till stor del körupplevelsen. Skulle jag betala ur egen plånbok är S90 det givna valet  – den är bästa kompromissen!



 

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: En kombination av Audis långfärdskomfort och hanterlighet, BMW:s drivning och förarplats och Volvos förhållandevis rimliga ekonomi vore något i denna extrema trio. Jag har Volvo som trea eftersom motor/låda inte riktigt matchar tyskarnas. Nya A6 blir tvåa, hårfint efter BMW. En kanonbil i mycket men gaspådragskaraktären är konstig. Suverän motor och växellåda fäller avgörandet till BMW:s fördel för mig, men jag vore nöjd med grundversionen…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.