
Mazda har börjat sälja elbilen 6e som har halvkombikaross. Snart utökas utbudet av ytterligare en elbil i ungefär samma storleksklass som Mazda CX-5.
Nykomlingen heter Mazda EZ-60 på vissa marknader men döps förmodligen till CX-6e i Sverige. Precis som Mazda 6e är detta i grund och botten en kinesisk elbil från märkets samarbetspartner Changan.
Mazda CX-6e ser enbart ut att lanseras med bakhjulsdrift. Den ska konkurrera med bland andra Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 och får en räckvidd på över 60 mil enligt den kinesiska körcykeln, men den är betydligt ”snällare” än den europeiska. Räkna alltså med en lägre siffra i Europa.
Mazda 6e har relativt låg effekt vid snabbladdning och det gäller även CX-6e. Den kan ta emot 93 kW vilket är betydligt lägre än konkurrenterna.

Räckviddsförlängare
Förutom den eldrivna versionen kommer Mazda CX-6e även som hybrid. Den har en liten 1,5-liters bensinmotor som räckviddsförlängare, och den laddar upp det 31,7 kWh stora LFP-batteriet när det är urladdat. Elräckvidden hamnar på 16 mil enligt den kinesiska körcykeln.
Mazda har tidigare använt en wankelmotor som räckviddsförlängare i elbilen MX-30, men här är det en vanlig bensinmotor som gäller.
Enorm skärm
På insidan har Mazda tidigare inte anslutit sig till trenden med stora pekskärmar utan i stället använt en mindre skärm och ett fysiskt kontrollvred som ska kräva mindre uppmärksamhet under körning.
Men med 6e och nya CX-6e gör märket helt om. Den nya suven har en enorm 26-tumsskärm som breder ut sig mot passagerarsidan och 23 högtalare. Hastighet, räckvidd och annan viktig information visas på vindrutan med en så kallad head up-display.
Det är oklart när Mazda CX-6e börjar säljas i Europa, och vad den ska kosta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Idag 14:13 Haha, vilken löjligt stor…
- Idag 13:46 Känns helt ointressant. 93…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.