Vid 2030 vill biltillverkaren ha en elektrisk version till alla sina nya modeller. Mazda har gått ut och sagt att MX-5:an ska leva vidare även då. MX-5 är en lätt och rolig sportbil och många av de karaktärsdrag som gör den till just en MX-5 kan göra det svårt att elektrifiera. I en intervju med Carbuzz avslöjar utvecklingschefen Dave Coleman vad utmaningarna blir.
– Kärnan i det som gör en MX-5 bra är att den är lätt och praktisk, säger Dave Coleman till Carbuzz.
Han fortsätter att förklara att bilen alltid ska vara en bil som är rolig att köra i alla sammanhang. Om det är på landsvägar eller i trafik. Några komponenter som gör bilen till det den är, är en smidig fjädring, bra bränsleförbrukning, hur lätt den är och en tajt styrning.
Utvecklingschefen menar att om man tar bort de komponenterna är det inte längre en MX-5 och det kommer bli svårt att behålla med en elektrisk drivlina.
– Om du gjorde bilen tung skulle det vara en helt annan sak. Och om du inte kunde ta dig till bergsvägarna med tillräckligt med räckvidd kvar för att njuta av dem, skulle det också vara en helt annan sak. Det är utmaningen vi står inför, säger Dave Coleman till Carbuzz.
Eftersom batterier är väldigt tunga blir deras största utmaning att behålla bilen lätt men med en stor nog räckvidd. Till en början ska bilen komma i hybrid drivlina för att i framtiden gå över till helt elektrisk.
Kommentarer till artikeln (14)
- 1 augusti 2023 Tyngdpunkten kommer att…
- 1 augusti 2023 40-talisten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.