Nästa artikel
Märkesbråket över – Polestar överens med Citroën
Nyheter

Märkesbråket över – Polestar överens med Citroën

Publicerad 5 september 2022
Citroën har löst märkesbråket med Polestar och får nu börja sälja bilar i Frankrike.

För två år sedan hamnade Polestar i ett märkesbråk med Citroën. Den franska biltillverkaren tyckte att Polestars stjärna var för lik Citroëns och lyxmärket DS märken.

En fransk domstol hävdade att bilköparna kunde blanda ihop logotyperna och Polestar hindrades från att över huvud taget sälja bilar på den franska marknaden som en följd av dispyten. 

Nu är den dock löst. Citroën och Polestar har kommit överens i en uppgörelse och Polestar får nu börja sälja bilar i Frankrike, enligt uppgifter till Le Monde som bekräftas av Polestar. De exakta villkoren i uppgörelsen är inte klara.

Citroëns klassiska logotyp består förenklat av två pilar som pekar i samma riktning – uppåt. De dubbla vinklarna kallas ”Le Double Chevron” och har varit en symbol för bilmärket sedan André Citroën började serietillverka bilar för 100 år sedan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 6 september 2022 Lars_A skrev: Hade Polestar…
  • 5 september 2022 Det är en kastanjerna!?! Nej…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.