Redan från start har Porsche gjort klart att mjukvaran i elbilen Taycan ska kunna uppdateras trådlöst direkt över internet, som i Tesla.
Det är en trend som även fler biltillverkare hakat på de senaste åren. Ford, BMW och Polestar ska också erbjuda bilägarna att uppdatera bilens mjukvara utan att bilen måste in till verkstaden.
På så sätt kan buggar fixas och bilen kan även förses med nya finesser över tid.
Men nu kommer uppgifter från Porsche som tyder på att Taycan-ägarna eventuellt ändå kan behöva åka in till verkstaden för vissa uppdateringar.
Läs också: Porsche Taycan i ny snikversion – skippar fyrhjulsdriften
Komplex teknik
Ett brev från Porsche som publicerats på Linkedin tyder på att mindre uppdateringar till Taycan kommer kunna skickas ut direkt till bilen via nätet. Men större uppdateringar som påverkar fler funktioner i bilen kan eventuellt innebära att en tekniker utför uppdateringen på ett servicecenter.
Porsches förklaring är dels att uppdateringen är tung att ladda ned, och det är inte alla som har en snabb internetanslutning, och dels att Porsches tekniker vill säkerställa att bilen fungerar som den ska efter uppdateringen.
”I Porsche Taycan är komplexiteten i systemen på en väldigt hög nivå så vi bestämde oss för den här proceduren”, står det i brevet.
Många Porsche Taycan kommer rulla i Tyskland som på sina ställen kan ha dåliga internetförbindelser med låga hastigheter. Tesla erbjuder dock uppdatering via nätet även i Tyskland och kräver inte att ägaren åker in till verkstaden.
Läs också: Porsche Taycan överraskar: ”Väger den verkligen 2,3 ton?!”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
..misstänker att serviceorganisationen påtalat visst missnöje med nyordningen
Som IT-mupp år 2020 så känns det totalt stenålder att bilar inte kan uppdateras via nätet precis som mina andra gadgets. Hittills bara Tesla och Polestar (2 bara va?) som kan det. Och inte då bara infotainment utan drivlina, fjädring, fönsterhissar, alles!
Jag ser inte riktigt fördelen med att tillverkaren kan minska motoreffekten om de tycker att man har accat för hårt eller att de har tillgång till kameror i bilen. Alla ändringar är inte i ägarens intresse.
Håller med bandvagn! Det är nästan skrattretande när t.ex. Peugeot nu har börjat sälja sina helt nya e208 på en helt ny plattform i år och sen går det inte ens uppdatera mjukvaran över Internet. Tror till och med att det var så illa att även navigation måste uppdateras manuellt via USB-minne.
Hur tänker man då? Man tar fram en helt ny plattform som började säljas i år, men tänker fortfarande som om det vore 15 år sedan. Pinsamt, alla tillverkare som gör så borde skämmas.
Måste göra ont hos de gamla stofilerna till biltillverkare att Tesla tänker nytt.
Tänk att folk inte kan klura ut klassiska försäljningsknep och löften år 2020.
Det var väl uppenbart redan innan att Taycan aldrig skulle gå att uppdatera som en Tesla.
Den är baserad på ett gammalt plattformstänk med klassiska moduler från klassiska underleverantörer.
Plattformsmässigt är bilen inte särskilt annorlunda från sina förbränningsmotor-diton.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.