Små uppstickare som vill utmana de stora jättarna om sportbilsköparna har det knappast varit någon brist på genom tiderna. Men frågan är om inte amerikanska Vector är en av de mest spännande.
Gerald Wiegert som skapade Vector gick bort den 15 januari. Han tog fram den första prototypen till vad som skulle bli Vector redan 1971.
Intresset för en liten, amerikansk uppstickare som skulle sätta Ferrari, Porsche och Lamborghini på plats var enormt – och det märktes i pressen. Vector fick otrolig publicitet i tidningar och på bilmässor trots att det ännu inte fanns så mycket konkret att visa.
– Det var inga kompromisser. Allt var bäst. Vi tog inga genvägar, berättade Gerald Wiegert i en intervju med Hagerty Magazine 2019.
”Allt var bäst. Vi tog inga genvägar”
”Myten” avslöjades
Till slut publicerade amerikanska Autoweek en artikel om ”den stora Vectormyten”, där det bland annat avslöjades att biltillverkaren i själva verket bara åstadkommit en enda bil på 15 år och att ingen kund ännu fått någon bil levererad.
Det fick Gerald Wiegert att stämma tidningen för förtal – en rättegång han förlorade. Han vann dock en del andra rättegångar vilket gav pengar i företagskassan.
– Det var inget nöje att bevisa att hans påståenden om ”världens snabbaste produktionsbil” var felaktiga, men jag hyllar honom för att han aldrig gav upp sin dröm, säger artikelförfattaren Dutch Mandel.
Vector W2, som den första modellen kallades, följdes upp av W8 och modellen WX-3. Den sistnämnda hade en V8-motor på upp till 1 200 hk och toppfart på över 400 km/tim, siffror som ingen tidning kom i närheten av när bilen undersöktes närmare.
Indonesisk diktatorson
På 1990-talet uppstod nya problem. Företagets nya investerare, sonen till en ökänd indonesisk diktator, ville att Gerald Wiegert skulle avgå och ”bara” ansvara för bilens design.
Han vägrade och låste helt enkelt in sig på företagets kontor. Han sparkades senare men lyckades återfå kontrollen över bolaget i rätten.
Enligt osäkra uppgifter har Vector byggt någonstans uppemot 50 bilar – en droppe i havet i förhållande till den massiva publiciteten. Gerald Wiegert ska enligt företagets publicist ha jobbat på en ny modell med 2 000 hk när han gick bort, 76 år gammal.
Läs också: Uppstickaren som satte Ferrari på plats: ”Banbrytande”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.