I den del av bilvärlden som domineras av namn som Ferrari och Lamborghini kan det vara svårt att lansera en utmanare från Japan med ett Honda-emblem i fronten.
Men det var precis vad japanerna gjorde under det tidiga 1990-talet.
Honda NSX har blivit ett näst intill legendariskt namn på en modell som tillverkades under hela 15 års tid, och som började utvecklas redan 1984.
Testades som småbil
När en bil utvecklas använder tillverkarna ofta så kallade mulor, där tekniken under skalet kommer från den nya modellen men där själva karossen och det som syns från utsidan kommer från en befintlig modell för att inte väcka onödig uppmärksamhet.
Honda-ingenjörerna tog det hela ett steg längre under NSX-utvecklingen. De kapade helt enkelt den lilla småbilen Honda City i två delar, skruvade i motorn bakom förarstolen och bytte framhjulsdrift mot bakhjulsdrift.
Ingenjörerna blev imponerade av hur kul bilen var att köra runt parkeringsplatsen vid utvecklingscentret, och så var fröet till NSX sått.
Den älskades av Ayrton Senna...
F1-legendaren Ayrton Senna hjälpte till med utvecklingen av NSX liksom flera andra F1-förare. Senna övertygade utvecklingsteamet om att strama åt chassit för att köregenskaperna skulle bli bättre.
Han körde också NSX runt Nürburgring och bidrog med viktiga siffror som skickades till Japan där de bearbetades av en superdator för att anpassa chassit.
...och Gordon Murray
Bilingenjören som senare utvecklade McLaren F1 älskade Honda NSX och körde 7 500 mil i sitt exemplar. Han hyllade den som en ännu bättre och mer användbar superbil än Porsche 959, Bugatti EB110, Ferrari F40 och Jaguar XJ220.
Han använde NSX-chassit som förebild när han utvecklade McLaren F1 och konkurrenterna glömdes snabbt bort när han körde sin Honda, har han skrivit.
”Fjädringen i NSX är fantastisk. Det är verkligen ett genialiskt system och vid den här tiden tror jag utvecklingskostnaden måste ha varit enorm”, skrev han och hyllade den ”banbrytande användningen av aluminium”.
Gordon Murray önskade att bilen antingen sålts något billigare eller med ett bättre varumärke, och med starkare motor.
”Vid den här tiden innehöll dock Hondas filosofi ett motstånd mot större motorer med många cylindrar. Jag frågade dem men kunde inte övertyga dem.”
”Bara” en V6-motor
Honda NSX skulle alltså utmana Ferrari, BMW och andra välkända namn. Men i en tid när konkurrenterna i allt högre utsträckning hade V8- eller V12-motorer envisades Honda med en högvarvig V6-motor.
Kritikerna hävdade att det inte räckte till och att chassit absolut skulle klara en högre effekt. Men Honda var benhårda. V6-motorn med 250 hk utvecklades med ny teknik genom åren men grundkonceptet blev detsamma: NSX skulle fokusera mer på balans och ett välutvecklat chassi än på rå prestanda.
Designen har ett syfte
Honda NSX har en ”framåtlutad” design med bilens cockpit långt framdragen, framför motorn. Designen inspirerades av stridsflygplanet F-16, har chefsingenjören Shigeru Uehara berättat.
Den framdragna positionen för förarplatsen skulle leda till bättre runtomsikt, samtidigt som det högt uppdragna bakpartiet skulle ge bättre stabilitet i höga hastigheter.
Flera specialmodeller
Efter några år kom Honda NSX-R där ingenjörerna kastat ut ljudisolering, högtalarsystem, revervhjul, luftkonditionering och antispinnsystem för att sänka vikten. Besparingen blev 120 kilo.
1995 kom även NSX-T, en targaversion med takpaneler som kunde tas bort.
En riktig långkörare
Honda NSX började alltså utvecklas 1984 men slutade inte tillverkas förrän 2015. Den byggdes för hand i en komplicerad process i en fabrik byggd särskild för NSX.
Personalen i fabriken skulle ha jobbat åtminstone tio år hos Honda för att få bygga NSX-modellen.
Läs också: Honda e provkörd – så bra är nya elbilen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.