Trafikanalys har fört statistik över svenskarnas dagliga resvanor under år 2011. De har kommit fram till att män i genomsnitt reste 48 kilometer om dagen och kvinnor i genomsnitt 40 kilometer varje dag. För männen avverkades 36 av dessa kilometer med bil, medan kvinnorna färdades 24 kilometer med bilen.
Kvinnor gjorde en större andel av sina resor med kollektivtrafiken och med övriga färdsätt (taxi, färdtjänst, flyg och sjöfart). 6 kilometer av kvinnornas totala reslängd avverkas med kollektivtrafiken och 7 kilometer med övriga färdsätt. För männen gällde 6 kilometer med kollektivtrafik och 4 kilometer med övriga färdsätt.
Slutligen gick/cyklade kvinnor i genomsnitt 1,7 kilometer per dag medan män gick/cyklade 1,8 kilometer.
Undersökningen genomfördes bland boende i Sverige i åldrarna 6-84 år.
Det man räknat med är arbetsresor, tjänsteresor, skolresor, serviceresor, inköpsresor, fritidsresor och andra ärenden.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Volvo kom på 4:e, BMW på 6:e och VW på 15:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.
I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 3:e, BMW som 5:e och VW som 11:e märke.
Lojalitetsenkäten gav Volvo 3:e, BMW 5:e och VW 11:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 2:a plats för Volvo, 5:e för BMW och 19:e för VW. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e, BMW på 14:e och VW 20:e plats.
Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så att gå och att cykla räknas inte som färdsätt, inte ens "övriga"?
Börja med milavdrag som är oberoende (icke-)färdsättet, så ska ni se att färre väljer bil i önödan. För även om man är bilnörd, så finns det önödiga bilresor - kökörning är värst...
Tror att det finns väldigt många onödiga bilar i detta land,när snittet blir så lågt.
Mitt personliga resande med bil blir 109,5km per dag i genomsnitt.
"Men varför räknas inte taxi och färdtjänst som bil?" Det gjorde de tidigare, men nu mer så är det så många Toyota Prius som färdtjänst så nu mer räknas de som UFO:n.
Detta betyder också att olyckorna per körd km är lägre för männen!
"Den genomsnittliga färdlängden för arbets-, tjänste- och skolresor var 25 kilometer såväl för den som tog bilen som den som åkte kollektivt." Skriver Tafikanalys
Ur detta förstår man att elbilar med 15 mils räckvidd inte räcker till på långa vägar som andrabil i familjen.
Observera att tjänsteresor räknas med vilket gör att resandeförsäljares årliga körsträckor på kanske 6000 mil och däröver räknas med vilket ökar männens körsträcka per dag jämfört med kvinnors körsträcka.
Många av de 18 000 000 resenärer per år till och från Arlanda tar taxi vilket skulle passa utmärkt för elbilar eller plug-in hybrider då dessa bilar står lång tid i kö innan dom får någon resenär att transportera.
Man kan konstatera att kvinnor rör lite mer på sig själva än vad män gör.
Kan man också anta att det är fler män som har tjänstebil?
Vad man absolut inte kan anta, är det junkers skriver!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.