Vägavgifter används på många platser för att finansiera investeringar i infrastruktur och för att begränsa trafiken i vissa områden. Avgifterna kan tas ut via bemannade stationer längs vägen eller elektroniskt.
Men 61 procent av svenskarna svarade nej till att vägavgifter ska finansiera nya motorvägar i Sverige. Mest negativa till avgifterna var män i åldersgruppen 50 – 64 år där 73 procent svarade nej. 31 procent av de tillfrågade tyckte att nya motorvägar helt eller delvis bör betalas med hjälp av vägavgifter.
Mest positiva var boende i Malmöregionen där 39 procent av de svarande tyckte att vägavgifterna var ett bra alternativ.
Undersökningen gjordes av Sifo på uppdrag av Svevia. 1000 personer i åldern 15 år och uppåt deltog.
– Det finns i Sverige en tradition att finansiera motorvägsbyggen och andra stora infrastrukturprojekt via skatten och statsbudgeten. Det tror jag är en förklaring till att en så pass stor andel av svenska folket är negativ till vägavgifter, säger Erik Lundman, chef för avdelningen Produktionssystem hos Svevia.
Diskutera: Vad tycker du om vägavgifter för att finansiera vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man avsatte en krona från varje liter bensin som säljs till vägunderhåll så skulle vägarna finansiera sig själva.
Skulle även kunna tänka mig en skattehöjning om jag visste att pengarna var öronmärkta till vägarna, men bilisternas skattepengar går väl rakt ner i Anders Borgs fickor för att täcka upp statsfinanserna.
Saknar debatt om att göra som Spanien och andra sydeuropeiska länder.
Finansiera motorvägar med EU-bidrag! Eller är det för sent? vet att det fanns en tidslimit för Spanien och Portugal. 2017 måste visst all byggnation vara klar men inga nya ansökningar tas emot sedan ett flertal år. kan det ha samband med inträdet i EU och att svenska myndigheter missat tillfället?
Ja, alltså, jag skulle tro att svenska folket är emot YTTERLIGARE PÅLAGOR snarare än avgifterna i sig. Om man tar bort vägskatten, ja då är det ju en annan sak t.ex. Men vad politikerna vill är att vi i all evighet betalar för vägar med avgifter PLUS att vi betalar vägavgifter.
Men låt oss säga att vi betalar pedaggio/péage som i Italien eller Frankrike... då skulle jag ju vilja ha mycket god kvalitet på vägen, rastplatser var 5 kilometer osv. och dessutom kunna köra lite fortare... m.a.o. att man faktiskt får något extra för den extra peng man måste betala.
Bilister är Statens mjölkko!! Betalar vi inte redan tillräckligt med skatt? Använd fordonsskatten till att gå oavkortat till vägar och dess underhåll! Använd alla pålagor på drivmedel att gå till vägar och underhåll!n Då behövs det inga extra pålagor. Men låt gärna utländska lastbilar betala vägskatt i Sverige!! Då kanske vi får balans i konkurrensen!
Svergie har en ansvarslös invandringspolitik som kostar enorma summor därför tvingas man till åtgärder som tex. vägavgifter för att få in pengar till underhåll när statens kassakista sinar
Självklar att vi är emot vägavgifter. Vi betalar fordonsskatt, i mitt fall drygt 3000 kr om året, sedan betalar vi skatt på försäkringen och skatt på bränslet, för mig mellan 7 och 8 000 per år. Momsen på bränslet ej medräknad. Så vägarna bör nog vara finansierade flera gånger om
Skulle vi betala med vägtullar så ska det ju vara värt pengarna, högre hastigheter, bra släta vägar alltid 2+2 väg och bra rastplatser... Detta är det minsta man kan begära om det ska vara betalväg.
Ett sätt som föreslagits många gånger tidigare är att baka in fordonsskatt, trafikförsäkring och vägavgift i bränslepriset.
Det skulle ge en hel del fördelar.
Inga oskattade och oförsäkrade bilar skulle finnas på våra vägar.
Betydligt minskade kostnader för administration av bilskatt.
Alla som färdas på våra vägar, oavsett nationalitet får betala, utan krångel.
SAAB-Nisse har helt rätt.
Politikerna styr ju de olika myndigheterna så det är väl dom som vill ha vägtullar utöver alla konstiga påhitt med skatter.
@saabnisse Dessvärre skulle vi inte få in några pengar från en stor del av de utländska långtradarna som har mycket stora tankar. De tankar hundratals liter smutsig diesel utomlands och behöver ytterst sällan tanks i Sverige. Ligg efter en utländsk långtradare i en rejäl uppförsbacke så har du ett ordentligt rökmoln över dig, som du inte har efter en svensk tradare. De har heller inte en kitslig svensk besiktning att tänka på. För övrigt är tankarna bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.