Att sänka hastighetsgränsen lyfts ofta fram som ett effektivt sätt att minska både bullernivån i städerna och antalet trafikolyckor. Men lösningen kritiseras också för att ge längre restider.
I stora delar av centrala Malmö sänks nu hastighetsgränsen från 40 till 30 km/tim. Beslutet förväntas klubbas igenom på onsdagen, skriver Sydsvenskan.
Enligt fastighets- och gatukontoret gäller redan 30-gräns för bilister i flera andra europeiska städer, som exempelvis Köpenhamn.
Att sänka den så kallade bashastigheten i svenska tätorter till 30 km/tim är något som exempelvis trafiksäkerhetsföreningen NTF förespråkat tidigare. Även Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg är inne på samma linje. I en intervju med Sveriges Radio önskade han en maxhastighet på 30 km/tim, eller ännu hellre 20 km/tim.
Siffror från NTF har tidigare visat att en sänkning av hastighetsgränsen med 10 km/tim, utan att samtidigt göra någon annan förändring på vägen, sänker den faktiska medelhastigheten som förarna håller med bara 2 km/tim.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 2024-06-12 14:11 Det blir väldigt dålig…
- 2024-06-12 12:57 Christer skrev: En…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.