I flera svenska städer har hastighetsgränsen sänkts från 50 till 40 eller 30 km/tim de senaste åren. Men att skylta om är en sak – att bilförarna faktiskt håller hastigheten är en helt annan.
Sverige hade som mål att sänka medelhastigheten på vägarna med 3 km/tim mellan 2012 och 2020. Det målet har nåtts, men bilförarna har trots det svårt att hålla hastigheten framför allt på 40-sträckor. Det visar nya siffror från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Bilförarna har svårt att hålla hastigheten framför allt på 40-sträckor
Det finns drygt 1 400 mil kommunala 30-vägar i Sverige, 30 procent mer än för nio år sedan. Den totala vägsträckan för 40-vägar har femdubblats till 1 100 mil samtidigt som vägsträckan för 50-väg halverats.
Att sänka hastighetsgränsen med 10 km/tim utan att samtidigt göra någon annan förändring på vägen sänker bara den faktiska medelhastigheten som förarna håller med 2 km/tim, visar NTF:s siffror.
Läs också: Bilisternas dom: Hastigheten oviktig för trafiksäkerheten
Totalt är det bara drygt hälften, 52 procent, av fordonsförarna som håller skyltad hastighet på 40-sträckor. 2018 var den siffran 53 procent.
– Det är dags att börja prioritera de oskyddade trafikanternas säkerhet även om det i vissa fall kanske måste ske på bekostnad av bilisternas krav på framkomlighet, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.
Mätningarna gjordes med radar av personal från NTF under september 2020 på 23 orter i Sverige.
40 km/tim: 52%
50 km/tim: 73%
60 km/tim: 78%
70 km/tim: 69%
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.