Biltillverkarna ställs just nu inför en svår brist på halvledare som tvingar många att dra ned på produktionstakten. Det innebär längre leveranstider för bilköparna.
Nästa problem som biljättarna ställs inför är brist på magnesium. Den hämtas ofta från Kina och där ställer energibristen till med problem för materialet som används för att tillverka aluminium.
Kina har tvingat drygt 35 av 50 smältverk för magnesium att stänga på grund av energibristen. Kina står för 85 procent av den magnesium som bland annat används för att tillverka bildelar.
”Vi förväntar oss att det nuvarande lagret med magnesium i Tyskland och därmed i hela Europa kommer vara tömt i slutet av november”, skrev tyska branschorganisationen WVM i ett brev tidigare i veckan.
– Om magnesiumtillgången stoppas kan hela bilindustrin tvingas stoppa produktionen, säger Amos Fletcher, analytiker på Barclays, till Financial Times.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 23 oktober 2021 Christer skrev: Jo Guran det…
- 23 oktober 2021 Snooker Du kan fortfarande…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.