Nystartade H2 Green Steel, som ska bygga produktionsanläggning i regionen Boden/Luleå i Norrbotten, har slutit avtal med BMW om att leverera fossilfritt stål till bilproduktionen med start 2025.
När stålet tillverkas används vätgas för att ta bort syret från järnmalmen istället för koks, och på det sättet blir det inga koldioxidutsläpp från den processen. Sammanlagt beräknar man att tillverkningsmetoden ger 95 procent lägre koldioxidutsläpp än traditionell ståltillverkning.
Själva vätgasen produceras med el hämtad från vatten- och vindkraft och järnmalm bryts i närliggande gruvor i norra Sverige.
BMW och H2 Green Steel ska också satsa på återvinning där gamla plåtrester tas tillbaka från fabrik och bearbetas om till nytt stål. Företagen menar att detta sänker utsläppen med i genomsnitt 50 till 80 procent, jämfört med nytt material.
I våras köpte Mercedes-Benz andelar i H2 Green Steel. Tyska biltillverkarens ambition är att börja använda miljövänligare stål i produktionen runt 2025.
Förutom H2 Green Steel finns ytterligare en satsning på fossilfri ståltillverkning i Sverige. SSAB har en pilotanläggning i Luleå tillsammans med Vattenfall och gruvbolaget LKAB och ska förse Volvo Cars och AB Volvo med fossilfritt stål.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.