Nästa artikel
Luftfritt däck snart på väg
Nyheter

Luftfritt däck snart på väg

Publicerad 14 mars 2013 (uppdaterad 14 mars 2013)
Punkteringar kan vara ett minne blott med en ny typ av luftfritt däck. Tillverkaren, Polaris, planerar att sälja däcket.

Tänk om man kunde utveckla ett däck som aldrig punkterades. Med Polaris nya skapelse kan det snart vara verklighet. Luftfria däck är egentligen inget nytt eftersom många har provat tekniken förr, men från och med 2014 ska de för första gången finnas till allmän försäljning.

Däcket ska klara av att bära upp sitt fordon tacka varen en maskstruktur, som dessutom är tillräckligt flexibel för att agera stötdämpande. Den yttre slitbanan av gummi kan utvecklas för olika användningsområden, till exempel terrängåkning, prestanda eller bränslesnålhet.

Då bara den yttre delen av däcket behöver bytas ut innebär det också att däcket ger mindre avfall. Enligt Polaris ska däcket också resultera i en bekvämare och tystare körning.

Polaris är ett företag som tillverkar terrängbilar, bland annat militärfordon. Priset för de luftfria däcken är för tillfället okänt. När vi kan få se däcket på våra bilar är också oklart.

Diskutera: Vad tror du om luftfria däck?

QUIXX

 Quixx Headlight Restoration Kit från Autodude har samma upplägg som Turtle, det vill säga att man börjar med polering och går på med slipning och det behövs. I kitet medföljer förutom polermedel och försegling en liten slipkloss samt ett gäng torktrasor samt slippapper i 2 000, 3 000 och 5 000 korn. Slippapperna är dock pyttesmå så snåla inte med vatten om du vill att de ska räcka. Quixx rekommenderar att förseglingen, som består av en vaxliknande kräm, ska upprepas cirka var tredje månad.

Artikelnummer 10093
Typ Polerande och förseglande
Antal behandlingar 2 lyktor
Komplett kit Ja
Pris 249 kr
Betyg 3

Plus: Effektivt polermedel.
Minus: Små och få slippapper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-14 13:36
Hackenbush

Förändras den stötdämpande förmågan i maskstrukturen beroende på kyla eller värme?
Blir det hårt som sten på vintern och såsigt svajigt på sommaren?
Dessutom, hur klarar dessa fälgar en hårdare kurvtagning, de ser aningen veka ut på bilden.
Om de fungerar perfekt så visst då kan det vara en god idé men nog måste jag säga att de ser riktigt fula ut. Kan ju vara för att man är så van att se riktiga gummidäck.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-14 15:31
FullBrew

Kurvtagningen blir jag tveksam till, däcket kalvar och man åker på kanten av slitbanan?
Parkera i vatten på vintern?
Avskurna "ekrar" av ligister, punktering syns men avsaknad av några ekrar som tappat sin kontakt med de andra kanske inte är så bra??

#3 • Uppdaterat: 2013-03-14 16:38
Roy J

Vanliga däckskuldror är ju inte heller stumma, så där behöver det inte vara någon skillnad. Men att de skulle ersätta vanliga stötdämpare verkar inte så troligt.
Och så var det det där med vinter. Förutom nämnda farhågor kan jag komplettera med snö, kort och gott.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-14 17:16
saabnisse

Men tänk vilket drömhjul för alla dessa stollar som vill ha så stora fälgar som möjligt och så smalt gummiband ytterst som möjligt.
För att det är så "snyggt"!

#5 • Uppdaterat: 2013-03-14 19:09
doktor olle

Skulle vara intressant att veta hur rullmotståndet är. det bör vara mindre än på vanliga däck om detta ska bli succe i bränslesparartider. Blir svårt att fylla extra luft i bakdäclen som instruktionsböckerna rekommenderar om man ska lasta bilen tungt, men det stuntar väl de flesta i i praktiken så det borde inte spela nån roll. Det blir nog mycket obalans smuts och snö kommer in mellan "ekrarna" kanske behövs täcksidor?

#6 • Uppdaterat: 2013-03-14 22:49
Roger Skagerström

Saabbnisse: ?

Det där ser ju rent förjäligt ut. Ser ut som 11"-fälgar med transparenta däck.

Och ja lagom stora fälgar är snyggt. Det är ett vedertaget faktum. Ingen vettig människa tycker 15" är snyggare än 17". ;)

#7 • Uppdaterat: 2013-03-15 03:40
Roy J

På 80-talet gick Volvo ifrån 15" till !4" och somliga bytte raskt hjul på sina äldre bilar för att de skulle se modernare ut.
Själv tyckte jag enbart att det var dumt och inte ens snyggare, utan förutspådde en återgång till större fälgar. Men jag trodde att det fanns begränsningar uppåt...

Täcksidorna skulle behöva vara väldigt elastiska, doktor olle.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-15 09:32
johnkommentar

Gammal idé som kan lösa många problem med tex vattenplaning och buller men däckbranschen är inte liten och de ser nog inte någon uppsida med detta...

#9 • Uppdaterat: 2013-03-16 00:07
Roger Skagerström

Var det inte Goodyear som testade dom här för några år sen? Minns att nån vanlig däcktillverkare hade monterat dom på en ..A4 tror jag. Eller Dunlop? Hm.

#a • Uppdaterat: 2013-03-16 17:48
Roy J

Roger, det har emellanåt genom åren dykt upp liknande idéer, bland annat från Good Year.

Vägbullret skulle möjligen kunna minskas (men det finns andra sätt), men på hur skulle vattenplaningen kunna påverkas av dessa däck, johnkommentar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.