Nästa artikel
Lotuschefens brutalt ärliga svar: ”Det säger allt…”
Nyheter

Lotuschefens brutalt ärliga svar: ”Det säger allt…”

Publicerad 28 april 2022 (uppdaterad 28 april 2022)
Lotus behöver sälja en eldriven suv för att överleva och fortsätta utveckla sportbilar, säger märkeschefen i en intervju.

Sportbilsmärket Lotus som numera ingår i Geelykoncernen tillsammans med Volvo har fått både beröm och kritik för den nya modellen Eletre. Det är märkets första suv, något som kan sticka i ögonen på märkesentusiasterna.

Bilen är dessutom eldriven med ett stort batteripaket vilket kommer märkas på tjänstevikten. Hur tung bilen blir är dock inte officiellt ännu.

”Sportbilar kommer alltid vara mittpunkten i vårt varumärke”

Att Lotus nu lanserar en eldriven suv handlar om överlevnad, enligt Matt Windle som chef för Lotus.

– Vi måste skapa en hållbar affärsmodell. Då kan vi investera i sportbilar och de kommer alltid vara mittpunkten i vårt varumärke, säger han i en intervju med Move Electric.

Matt Windle ger också en brutalt ärlig fortsättning på svaret.

– Vi ska inte ljuga, vi har hoppat omkring de senaste 20–30 åren och det faktum att vår senaste nya bil innan lanseringen av Evija var 2008 säger allt. Genom att lansera Eletre kommer vi kunna existera på ett sätt som gör det möjligt att investera i nya produkter framöver. Det är en stor förändring för Lotus, men det är dit vi vill röra oss.

Lotus Eletre får ett batteripaket på 100 kWh och ska klara 60 mil på en laddning. Den ”klenaste” versionen har 600 hk och ska klara 0–100 km/tim på under tre sekunder.

”Realistiska” säljmål

Bilen ska dock i möjligaste mån upplevas som en Lotus, säger Gavan Kershaw märkets produktchef.

– Eletre har aktiv bakhjulsstyrning, aktiva krängningshämmare och elektrisk styrning – allt vi behöver för att köra bilen så alert som möjligt och upplevas som vi vill.

Matt Windle säger att Lotus har ”realistiska” säljmål och inte siktar på samma skala som Porsche.

– Det viktigaste är kvaliteten. Vi kan inte rulla ut produkter som har fel, det förstör varumärket direkt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 30 april 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 30 april 2022 Pi skrev: Det är nog i stort…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.