Lotus Evora 400 kommer som taklös.
Lotus snabbaste bil för allmänna vägar har precis blivit produktionsklar och nu kommer rapporter om en taklös version av värstingen.
Brittiska sportbilstillverkaren Lotus kommer att följa upp nyligen vässade Evora med en roadsterversion av samma modell. Det sa Lotuschefen Jean-Marc Gales till tidningen Autocar under sommarens Goodwood Festival of Speed.
Vanliga Evora 400, som precis blivit produktionsklar, bygger på ett chassi bestående av extruderade aluminiumrör och drivs av en 3,5-liters kompressorladdad V6-motor med 400 hk.
Samma ingredienser gäller för roadsterversionen och just chassit av aluminiumrör innebär att bilen inte behöver förstärkas när taket ryker.
Taket ska utgöras av två stycken tre kilo tunga löstagbara paneler som kan förvaras bakom stolarna i kupén. En taklös Lotus Evora 400 anses viktig för att stärka Lotus försäljning i Nordamerika.
Diskutera: Vilken är din favorit-Lotus?
Vanliga Evora 400, som precis blivit produktionsklar, bygger på ett chassi bestående av extruderade aluminiumrör och drivs av en 3,5-liters kompressorladdad V6-motor med 400 hk.
Samma ingredienser gäller för roadsterversionen och just chassit av aluminiumrör innebär att bilen inte behöver förstärkas när taket ryker.
Taket ska utgöras av två stycken tre kilo tunga löstagbara paneler som kan förvaras bakom stolarna i kupén. En taklös Lotus Evora 400 anses viktig för att stärka Lotus försäljning i Nordamerika.
Diskutera: Vilken är din favorit-Lotus?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lotus gör som vanligt rätt - satsar på låg vikt.
Sen finns det alltid machotyper som bara måste ha stora monster med bluddrande V-8:or med örtifjörtonhunda hästar under huven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.