Evora 400 blir snabbaste gatbilen hittills från Lotus.
Evora 400 är en förfinad version av Lotus toppmodell och den snabbaste gatbilen från sportbilstillverkarens hittills.
Lotus Evora kommer nu med flera uppdateringar under skalet. Bilen drivs fortfarande av en mittmonterad V6-motor som tagits fram tillsammans med Toyota. Den kompressor som överladdar motorn har dock justerats vilket ökat toppeffekten till 400 hästkrafter och vridmomentet till 410 newtonmeter. Därmed har toppfarten höjts till 300 km/tim och tiden för accelerationen 0–100 km/tim har kapats till 4,2 sekunder.
Evora 400 är 22 kilo lättare än föregående S-modellen och den har fått nya stötdämparinställningar och effektivare bromsar. Detta tillsammans med en standardmonterad differential av Torsen-typ ska ha gjort Evora 400 till den snabbaste gatlegala Lotusen hittills. Bilen har fått några designmässiga uppdateringar i front och akter, men även inredningen har setts över i den nya 400-versionen.
Diskutera: Vad tycker du om Lotus Evora S?
Evora 400 är 22 kilo lättare än föregående S-modellen och den har fått nya stötdämparinställningar och effektivare bromsar. Detta tillsammans med en standardmonterad differential av Torsen-typ ska ha gjort Evora 400 till den snabbaste gatlegala Lotusen hittills. Bilen har fått några designmässiga uppdateringar i front och akter, men även inredningen har setts över i den nya 400-versionen.
Diskutera: Vad tycker du om Lotus Evora S?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och man har i sann brittisk anda inte ens lyckats montera ratten rätt.. Lotus känns som ett rätt ointressant märke. Sista som väckte nåt habegär var väl R340. Innan dess? Sista Espriten..
Vad är det med rattmontaget som inte stämmer, missar jag något?
Roger, menar du den osymmetriska ratten? Men det behöver ju inte innebära att inte vridcentrum befinner sig i mitten. Men gör det inte det är det otäckt!
Annars tycker jag att det är trevligt med lite färg i inredningen. Tänk om vi kunde få se det lite oftare på våra mer vardagsnära bilar istället för allt tråksvart!
Tänker mest att den sitter typ 5 cm åt höger. I annat fall, om nu stolen är centrerad framför ratten, så måste det vara nåt slags rekord i inkräktande kardantunnel (trots att den är väldigt smal). Ser inte klokt ut hur som :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.